De test van Skype 4.0

Gebruikt u Skype om goedkoop te communiceren via internet? Dan bent u niet de enige. Het aantal abonnees groeit elke twaalf dagen met vier miljoen. Sinds kort is er een nieuwe versie beschikbaar. Hierin ligt de focus op doorgedreven gebruiksgemak en videobellen.

Gratis telefoneren, dat willen we allemaal. En met Skype (www.skype.com) kán het ook echt. Dat hebben we te danken aan internet, met de zogenaamde VoIP-technologie (Voice over Internet Protocol) kunt u via uw computer communiceren. U hoeft alleen maar de Skype-software te downloaden en te installeren, en u kunt aan de slag. Met de ingebouwde microfoon en luidsprekers van uw pc is een gesprek perfect mogelijk. Met een headset kunt u de kwaliteit aanzienlijk verbeteren.

Als u naar een andere Skype-gebruiker belt, dan is de communicatie gratis. Telefoneert u naar een vaste lijn of naar een gsm, dan gebeurt dat tegen een erg laag tarief (vanaf 1,7 eurocent per minuut). Skype is dan ook immens populair. In het laatste kwartaal van 2008 groeide de omzet nog met 26 procent. Dat is weliswaar heel wat minder dan de 76 procent van het jaar voordien, maar in crisistijden mag moederbedrijf eBay niet klagen. Elke dag komen er overigens 380.000 nieuwe gebruikers bij. Bijna een derde van alle abonnees gebruikt Skype ook professioneel.

Nieuwe versie

In het hoofdkwartier van Skype – gevestigd in Luxemburg – probeert men de onderliggende technologie van deze VoIP-dienst bovendien continu te verbeteren. De afgelopen maanden heeft meer dan 1 miljoen gebruikers wereldwijd enkele nieuwe bètaversies getest. Dat heeft uiteindelijk geleid tot de officiële release van de stabiele versie 4.0. Die is voorlopig enkel beschikbaar voor Windows-pc’s (Windows 2000, XP of Vista).

Wat meteen opvalt, is de vernieuwde interface. De overvloedige tabbladen uit de vorige versie zijn verdwenen en het programma bestaat nu uit twee vensters: een voor navigatie en een voor communicatie. Dat is wel even wennen voor wie Skype al langer gebruikt, maar het komt het overzicht ten goede. Belangrijker is de verbeterde geluidkwaliteit. De nieuwe technologie in Skype 4.0 gebruikt nu slechts de helft van de oorspronkelijke bandbreedte en daardoor klinken gesprekken echt wel helder. Bovendien zorgt de ingebouwde ‘smart help’-functie ervoor dat eventuele problemen met het geluid snel opgemerkt en opgelost worden.

Meer en betere video

Skype 4.0 beperkt zich niet alleen tot gesprekken, maar focust nu veel meer op video-bellen. De kwaliteit van zo’n webcamgesprek is behoorlijk omdat er tot dertig beelden per seconde getoond worden. Ook de synchronisatie tussen video en audio was bij onze tests goed. Een vereiste is wel dat de bandbreedte van uw internetverbinding minstens 400 kilobits per seconde bedraagt. Anders ziet u uw gesprekspartner in schokjes. De software geeft steeds prioriteit aan audio: als de geluidskwaliteit in gevaar komt, dan wordt er ingeboet op de beelden. Leuk is ook dat u het videovenster kunt vergroten tot de volledige schermgrootte. Volgens Skype verloopt vandaag al een vierde van alle Skype-gesprekken met video. (T)

Door Roel Van Espen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content