Chris De Stoop, De vuurwerkmeester. Bezige Bij, 301 blz., 19,90 euro.
...

Chris De Stoop, De vuurwerkmeester. Bezige Bij, 301 blz., 19,90 euro.Al zes generaties lang, van vader op zoon, oogst het Antwerpse vuurwerkbedrijf Vidal internationaal succes. De zesde generatie krijgt geen zoon, wel twee dochters. Alleen de rebelse Barbara, het door kleur geobsedeerde hoofdpersonage in De vuurwerkmeester, stapt nog even in de sector, maar dan als vennoot van haar lat-partner, een wat ongure Nederlander, die net als zij op 14 februari verjaart. Valentijnsdag is ook de verjaardag van Judas, de apostel die Christus verraden heeft in ruil voor 30 zilverlingen. Barbara wordt verraden door haar partner, terwijl zij haar vader verraadt, zeker wanneer ze vuurwerk uit China importeert. Vandaag komt vrijwel alle vuurwerk uit één Chinese stad, waar een paar honderdduizend mensen, kinderen incluis, in vaak abominabele omstandigheden vuurwerk maken. In minder dan een decennium heeft die goedkope productie een hele sector weggeveegd in de rest van de wereld. Ook het ambacht, de vakkennis gaat verloren. De vuurwerkmeester is een roman van een journalist (en dat merk je, de research wordt geëtaleerd, soms wat overdreven), maar vertoont een spanningsboog en dramatiek zoals het een goede romancier be-taamt. Het is de eerste roman van Chris De Stoop, die faam verwierf als onderzoeksjournalist met Ze zijn zo lief, meneer (1992) over de internationale vrouwenhandel. In deze roman schemert een ander boek van hem door: De bres (2000), over de Scheldepolders die moesten wijken voor de uitbreiding van de Antwerpse haven. Barbara's zus Marie trouwt met een vennoot van de Zijdewormnatie, een Antwerps havenbedrijf dat overgenomen wordt door een concern uit Singapore. Ook hier dringt de realiteit zich op (tot en met de knipoog in de naam Zijdewormnatie). En in het verhaal van Marie beklemtoont De Stoop zijn thematiek van globalisering én verraad. Al lijkt Marie de brave burgerlijke antithese van de balsturige Barbara, ook zij verraadt haar ouders: ze trouwt met een ondernemer die symbool staat voor de havenuitbreiding, die het ouderlijke huis van moeder onder het zand bedolf. En het verraad dubbelop: de havenfamilie torst een niet zo fraai oorlogsverleden. De globalisering treft dus niet alleen ambachtelijke sectoren: ook de razendsnel groeiende Zijdewormnatie wordt opgeslokt door een Aziatisch concern. De Stoop structureert precies en schrijft secuur. Hij pakt niet bepaald uit met spectaculair verbaal vuurwerk, maar opteert voor een stijl die aansluit bij de weemoedige teneur (de teloorgang van een ambacht, de ondergang van een ondernemersfamilie, het verlies van kwaliteit). Luc De Decker