De Gouden Gids op zijn retour

Tot voor een paar jaar haalde Promedia (intussen omgedoopt tot Truvo) zijn inkomsten uit één product: de Gouden Gids. In 2009 waren de internetactiviteiten al goed voor 40 procent van de 193 miljoen euro omzet. In 2010 tekenen de papieren telefoongidsen en de digitale diensten elk voor de helft van de omzet. Dat toont de grote evolutie die het bedrijf doormaakt. Feit is wel dat de crisis de daling van de inkomsten uit de papiere...

Tot voor een paar jaar haalde Promedia (intussen omgedoopt tot Truvo) zijn inkomsten uit één product: de Gouden Gids. In 2009 waren de internetactiviteiten al goed voor 40 procent van de 193 miljoen euro omzet. In 2010 tekenen de papieren telefoongidsen en de digitale diensten elk voor de helft van de omzet. Dat toont de grote evolutie die het bedrijf doormaakt. Feit is wel dat de crisis de daling van de inkomsten uit de papieren versie versneld heeft (-25 procent) en dat het digitale luik dit nog niet compenseert. Resultaat: een omzetdaling van 30 miljoen euro. Truvo heeft een bedrijfswinst die bijna de helft van de omzet bedraagt, verzwaard door een recordschuld (nettoresultaat: een verlies van 308 miljoen euro in 2009). "Zolang de papieren versie rendabel is, blijven we de Gouden Gids drukken", benadrukt Martine Bayens, algemeen directrice van Truvo België. Vorig jaar prijkten er BV's op de lokale edities van de Gouden Gids (Evy Gruyaert, Saartje Vandendriessche). Dit jaar zet Truvo het werk van een aantal designers op de cover. Vorig jaar bracht Truvo MySite op de markt, een dienst waarmee kmo's een eigen website kunnen bouwen en beheren. Ook het rubriceren van hun site op Google en op de onlineversie van de Gouden Gids is inbegrepen. Truvo pakte groots uit met het product, en met succes. Al 22.000 klanten tekenden in op MySite en betalen daarvoor gemiddeld 1200 euro per jaar. De nog jonge dienst is in zijn eentje al goed voor een omzet van ruim 20 miljoen euro. Dit voorjaar lanceerde Truvo een Gouden Gids-applicatie voor de iPhone. De applicatie wordt gemiddeld 200 keer per dag gedownload, al meer dan 45.000 down-loads in totaal. Vanaf 2011 wil Truvo ook specifieke advertenties voor de iPhone verkopen. De Gouden Gids staat al jaren in de top tien van de meest bezochte Belgische websites (CIM-cijfers). In augustus 2010 haalde de site bijna 2,7 miljoen unieke bezoekers. Naast de papieren en de digitale telefoongids ontwikkelde Truvo heel wat nieuwe producten, zoals een applicatie voor iPhone, video's, gps-integratie, MySite.... In 2009 tekenden die producten voor 6 procent van de inkomsten. In 2010 zou hun aandeel moeten opklimmen tot 24 procent en in 2013 tot 44 procent, verwacht Truvo. Christophe Charlot