"Alles wat in het leven mobiel kan worden, zal het ook ooit worden," beweert EmileBaak, directeur Benelux bij Nokia. Draagbare radio's en wekkerradio's bestaan al lang. Cd-, dvd- en MP3-lezers, digitale camera's en PDA's (elektronische agenda's) zijn van recentere datum. En spoedig zal gesofisticeerde software het mogelijk maken dat die toestellen hun diensten verlenen in verwante domeinen. Of ze zullen als nooit tevoren met elkaar kunnen communiceren.
...

"Alles wat in het leven mobiel kan worden, zal het ook ooit worden," beweert EmileBaak, directeur Benelux bij Nokia. Draagbare radio's en wekkerradio's bestaan al lang. Cd-, dvd- en MP3-lezers, digitale camera's en PDA's (elektronische agenda's) zijn van recentere datum. En spoedig zal gesofisticeerde software het mogelijk maken dat die toestellen hun diensten verlenen in verwante domeinen. Of ze zullen als nooit tevoren met elkaar kunnen communiceren. De Nokia-slogan ConnectingPeople slaat al lang niet alleen meer op de stem. In de toekomst wil Nokia vooral mikken op het beeld. Daarna volgen de spelletjes: geen solitair, maar gezelschapsspelletjes met een partner aan het andere eind van de wereld, bijvoorbeeld. Tot slot is het de beurt aan de muziek, gekoppeld aan videobeelden of visuele informatie over de muzikant. De terminologie wijzigt ook. Als AnTips, productmanager bij Nokia, ons de nieuwe Nokia 7200 en Nokia 7600 laat zien, heeft ze het niet over gsm's, portables of mobieltjes, maar over terminals. Met de 7200 wordt een nieuwe stap gezet in de typische modecategorie van het huis, een reeks die ingeluid werd met de 8210. "Een elegant product voor een gebruiker die zijn eigen smaak naar buiten wil brengen," wordt bij Nokia gezegd. Uiting geven aan zijn smaak is tenslotte ook een vorm van communiceren. Voortaan worden dus niet alleen gegevens over de telefoon uitgewisseld, maar ook gemoedstoestanden. En dat niet noodzakelijk door het product te gebruiken waarvoor het in de eerste plaats bestemd is, maar gewoon door het te tonen, door ermee te koop te lopen. De 7200 kreeg een zinnelijke look dankzij de verwisselbare textielsoorten die het toestel bedekken. Bij het openklappen komen er op het waakscherm aangepaste grafiekjes tevoorschijn. Nokia mikt met dit toestel op trendsetters die gepassioneerd zijn door stijl en mode. Mensen die anders willen zijn, creatief en uniek, omdat ze onmiddellijk de nieuwe vormen en concepten aanvaarden. Dat zal hen ook in staat stellen om op te vallen. "Dergelijke consumenten maken gebruik van toestellen en merken om hun houding, hun persoonlijkheid naar buiten te brengen. Ze zijn erg sociaal en willen maar al te graag hun emotionele wereld delen," vertelt Tips. Elk detail van de 7200 draagt ertoe bij om er een waar modeartikel van te maken. Een totalpackage omvat onder meer een omhulsel en een draagbandje. Het toestel is uitgerust met een kleurenscherm, een stereo-FM-radio, een foto- en videocamera en alles wat ook maar in staat is om geluid en beeld over te brengen. De 7600 neemt afstand van alles wat tot nu toe gemaakt werd. Het scherm bevindt zich in het midden van een rechthoek met twee tegenoverliggende afgeronde hoeken. De toetsen staan naast het scherm. Aanvankelijk vergt dat wel enige aanpassing bij het intikken van een nummer of bij het opstellen van een tekstberichtje. Het toestel werd geoptimaliseerd voor multimedia, maar is ook een modeartikel, vermits u de zijkanten - de ene in leder, de andere in polyester - kunt verwisselen in functie van uw kleurvoorkeur van het moment. We mochten de 7600 twee weken testen en we kunnen u verzekeren dat u ermee in de kijker zult lopen. Ook met dit toestel mikt Nokia op een doelgroep die creativiteit en frisheid naar waarde weet te schatten. Zien en gezien worden. Maar ook: wat men ziet en beleeft, overbrengen. Het coole design wordt gekoppeld aan sterke technische prestaties (e-mail, music player en dies meer), waardoor het toestel zowel de niet onbemiddelde jongeren als de eeuwige PeterPans bekoort. Naast die twee modieuze terminals lanceert Nokia ook drie ImageWear-voorwerpen: een afzonderlijk hangertje en een halssnoer met hanger, die elk acht digitale beelden kunnen tonen, en een miniatuurcaleidoscoop waarop een massa beelden tevoorschijn getoverd kan worden. "De huidige technologische innovaties maken de huiselektronica steeds mobieler en draagbaarder," merkt An Tips op. De modeaccessoires zullen intelligent worden en de lifestyle van de toekomst zal dus draagbaar en mobiel zijn. "Dankzij de transmissie van de digitale beelden, kan ik met het nieuwe collier met medaillon bijvoorbeeld mijn gemoedstoestand tonen," vertelt Tips. "En als ik dat allemaal niet wil meedelen, dan kan ik nog altijd gewoon het uur afbeelden. Dit voorwerp is bestemd voor al wie zijn houding gepersonaliseerd wil zien, voor wie aspecten van zijn leven wil tonen en delen." De caleidoscoop kan dan weer een schier oneindig aantal foto's bevatten en past perfect in de hand en de vestzak. Volgens LiisaPuolakka, die al bijna zes jaar designonderzoek doet voor Nokia in Engeland, houdt de designafdeling nauw contact met alle andere geledingen van de onderneming. "Ergonomie is één zaak, emotionele ontplooiing een andere," zegt ze. "Handzaamheid, het gebruik van interfaces, de kleuren en de materialen moeten vanuit alle hoeken bekeken worden. Mobiele communicatie is niet echt meer een kwestie van stem alleen. We hebben het scherm van de nieuwe 7600 centraal geplaatst, omdat beelden schieten en snel doorsturen belangrijk geworden is." Mobiele telefoons maken dus gebruik van visueel, auditief en tastbaar design. De twee andere zintuigen zijn daar voorlopig nog niet bij. "Het staat evenwel vast dat we ooit ook de geur en de smaak zullen aanpakken," beweert Liisa Puolakka. "Ervaringsdesign, waarvan we een verwoed aanhanger zijn, is vooral toegespitst op zintuiglijke waarneming. In alle sectoren vertonen de producten trouwens de neiging om polysensorieel te worden." Serge VanmaerckeVoortaan worden niet alleen gegevens over de telefoon uitgewisseld, maar ook gemoedstoestanden. Gewoon door het toestel te tonen, door ermee te koop te lopen.