De Antwerpse rederij Euronav had een nog beter eerste kwartaal dan verwacht, het beste sinds het derde kwartaal van 2008. In vergelijking met het eerste kwartaal van 2014 steeg de omzet met 93,8 procent tot 209,1 miljoen euro. Dat is in de eerste plaats een gevolg van de aankoop vorig jaar van negentien VLCC-olietankers (Very Large Crude Carriers, met een capaciteit van 320.000 ton). De laatste twee overgenomen VLCC's werden respectievelijk in februari en april opgeleverd.
...

De Antwerpse rederij Euronav had een nog beter eerste kwartaal dan verwacht, het beste sinds het derde kwartaal van 2008. In vergelijking met het eerste kwartaal van 2014 steeg de omzet met 93,8 procent tot 209,1 miljoen euro. Dat is in de eerste plaats een gevolg van de aankoop vorig jaar van negentien VLCC-olietankers (Very Large Crude Carriers, met een capaciteit van 320.000 ton). De laatste twee overgenomen VLCC's werden respectievelijk in februari en april opgeleverd. In januari verkocht Euronav de VLCC Antartica met een meerwaarde van 2,1 miljoen dollar. Hierdoor beschikt de groep nu over 27 VLCC's, één U(ltra)LCC (capaciteit van 441.000 ton), 23 Suezmax-schepen (capaciteit tot 200.000 ton) en twee drijvende opslagplatforms (FSO's). Ook het herstel van de vrachttarieven stuwde de omzet fors hoger. Dat herstel begon in het najaar, maar zette helemaal door in de eerste maanden van 2015. Dat leverde voor het eerste kwartaal een prachtig gemiddeld dagtarief voor de VLCC's op van 50.845 dollar, of een stijging met 46,2 procent tegenover vorig jaar (34.777 dollar). Voor de Suezmax-schepen lag het gemiddelde dagtarief zelfs 56,5 procent hoger, op 41.944 dollar. De bedrijfskasstroom (ebitda) groeide met 182 procent tot 131,3 miljoen dollar. De nettowinst steeg van 1,4 miljoen vorig jaar naar 80,9 miljoen dollar, of van 0,02 naar 0,55 dollar per aandeel. Het goede nieuws is dat de hoge dagtarieven ook in het tweede kwartaal standhouden op een niveau dat minstens het dubbele bedraagt van het vijfjarig gemiddelde. Hierdoor boekte Euronav voor dit kwartaal reeds 52,24 procent van de beschikbare VLCC-capaciteit tegen een gemiddeld dagtarief van 51.522 dollar, en 52,94 procent van de Suezmax-capaciteit tegen 40.504 dollar. Het tweede kwartaal zal bijgevolg ook heel sterk zijn. Euronav verraste na de bekendmaking van de jaarresultaten al met de aankondiging van een brutodividend van 0,25 dollar per aandeel over het verlieslatende boekjaar 2014. Vanaf dit jaar stelt het bedrijf een uitzonderlijk hoge uitkering van minstens 80 procent van het nettoresultaat voorop, via een interim-dividend in september en een slotdividend in mei. Op basis van een voorzichtige schatting is een brutodividend in de buurt van 1 dollar per aandeel over het boekjaar 2015 realistisch. De vraag naar olietankers wordt in de eerste plaats ondersteund door een stijgende vraag naar olie. Voor dit jaar rekent het Internationaal Energie Agentschap (IEA) op een groei met 1 procent. Daarnaast zijn er de veranderende olietransporten, met langere vaarroutes tot gevolg. Anderzijds zal de wereldwijde vloot van zowel VLCC's als Suezmax-schepen slechts beperkt groeien in 2015 en 2016. Euronav is hiervoor ideaal gepositioneerd, met een vloot die voor 86 procent blootgesteld is aan de spotmarkt. Belangrijk om aan te stippen, is dat de balans flink werd verstevigd het afgelopen jaar via kapitaaloperaties, inclusief de beursgang op NYSE. Een kanshebber voor de komende zes tot twaalf maanden.Danny Reweghs