De supporter heeft gelijk

In tegenstelling tot teevee laat het Internet de fans alleen zien wat ze willen zien.

Het gebruik van sportwebsites groeit met 700% per jaar, terwijl het aantal Internet-gebruikers met 300% toeneemt, zegt IBM. De website voor de Olympische winterspelen in het Japanse Nagano (februari 1998) haalde maximaal 57 miljoen hits per dag, vergeleken met 17 miljoen per dag voor de Olympische zomerspelen in Atlanta (juli 1996). Frankrijk 98 is ontworpen voor 100 miljoen hits per dag.

“Na drie jaar begint het concept van de officiële website aan te slaan,” zegt Jose-Louis Irribarren, directeur van het Internet-strategieprogramma van IBM. “De fans verwachten hem en zoeken ernaar.” Omgekeerd begrijpen ook organisatoren meer en meer wat de site voor hun evenement kan betekenen. Ze beginnen dus hun stek actiever te promoten.

IBM heeft een aanzienlijke ervaring met sportsites. Het bedrijf bood onder meer onderdak aan de websites van de Olympische spelen, plus de Australische en Franse tenniskampioenschappen, de US Open en Wimbledon, en het US Masters golftornooi. Andere sites zijn onder meer de National Hockey League, de National Football League en de Superbowl.

Ook de aspiraties van sitemanagers zijn in de loop van de jaren gewijzigd. Bij de Olympische winterspelen wilde IBM “de geest van de spelen vatten”; de website van Frankrijk 98 (www.france98.com) wil “de opwinding en de schoonheid van voetbal en de Wereldbeker delen,” zegt Girard Gouillou, Wereldbeker 98 relatiemanager bij EDS, de leverancier van informaticadiensten die samen met Hewlett-Packard, France Télécom en Sybase de site sponsort.

UW EIGEN TEAM.

“Sport is zeer geschikt om on line te gaan,” zegt Mark Hardie, een analist bij Forrester Research. “Als je het evenement zelf niet kan zien, dan kan je tenminste de allerlaatste scores en statistieken hebben. De website geeft inhoud die u niet op televisie kan krijgen.” Voor het US Masters golftornooi bijvoorbeeld had IBM op het scherm een Java applet ingebouwd met een overzicht van wie er aan de leiding stond. Surfers konden maximaal tien golfers selecteren die ze wilden volgen. Toekomstige golfsites zullen een tekening van de hole hebben die zal tonen waar elke slag is geland. Het is ook mogelijk om teams of mededingers te selecteren. Precies dat onderscheidt het Internet van teevee en radio, die objectieve uitzendingen moeten maken.

“Eenzijdigheid is goed omdat sportfans vooral verslaggeving willen over de teams die zij volgen,” zegt gedelegeerd bestuurder David Clarke van Virgin Net (www.virgin.net). Deze consumentgerichte Internet service provider ziet het gebruik van zijn sportdiensten met 1000% per jaar toenemen. Virgin Net verzorgt onder meer live audio-uitzendingen van Europese matchen via Internet voor duizenden bezoekers uit de VS, Zuid-Afrika, Zuid-Amerika, Nieuw-Zeeland en Canada. “Als dienstenleverancier bouwen we gemeenschappen van mensen met dezelfde interesses,” zegt David Clarke. “Zij willen nieuws horen van hun team en samenkomen om te chatten. Als hun team zwaar verliest, willen ze uithuilen bij andere fans en helemaal niets horen over de teams die gewonnen hebben.”

E-MAILEN MET ATLETEN.

Sportsites kunnen de gebruikerservaring versterken door niet alleen statistieken te verstrekken, maar ook uitgebreide interactieve toegang tot geprivilegieerde informatie of onbereikbare beroemdheden. Dat voegt waarde toe aan live commentaar die anders onbeschikbaar zou zijn. E-mail aan topatleten is nu gemeengoed en in Nagano hadden 1500 sporters hun eigen webbladzijden opgezet.

Uitgebreide personalisering is de volgende stap, voorspelt IBM. Webserver software maakt profielen van bezoekers en past de website aan hun persoonlijke voorkeuren aan. Dat maakt het makkelijker om door de massa gegevens te navigeren – 45.000 bladzijden op het einde van de winterspelen in Nagano. Jose-Louis Irribarren verwacht ook dat de hoeveelheid waardevolle inhoud die beschikbaar wordt, zal stijgen. “Het grootste deel ervan is ontwikkeld voor de gedrukte media, teevee en radio,” zegt hij. “Het Internet wordt een deel van het planningsproces om meer elektronische inhoud te vatten.”

BIJBLIJVEN.

“Sport is een internationale taal,” zegt Pat McCarty, redactrice van Reuters SportsWeb (www.sportsweb.com). “Als mensen op reis zijn of in het buitenland werken, kunnen ze altijd naar lokale sporten gaan kijken. Toch willen ze ook bijblijven bij de teams thuis. Al onze verslagen zijn objectief, maar de bezoeker kan alleen de items kiezen die hij wil en inzoomen op wat hem interesseert.”

“De belangstelling voor de wereldbeker is overdonderend,” zegt ze, “maar de mensen willen niet alle 32 teams volgen.” En ze illustreert het verschil tussen teevee- en Internet-verslaggeving: “Wie niet van voetbal houdt, kan toch nog alle details krijgen van al de andere sportevenementen die doorgaan.”

Copyright: Financial Times.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content