Bizar. Dat is het minste wat kan worden gezegd van de levensloop van Frank Stronach. Hij is de stichter en controlerende aandeelhouder van de toeleveraar Magna. De kandidaat-overnemer dus van Opel en daarmee wellicht de man die de fabriek in Antwerpen zal sluiten. Wie in Belgische krantenarchieven op zoek gaat naar de naam Magna zal voor juni 2009 bitter weinig terugvinden. Het bedrijf was hier amper bekend. Toen bleek dat het een kandidaat-overnemer was voor GM-dochter Opel kwam daar verandering in. Al bleef de aandacht toch vooral beperkt tot de impact op Antwerpen. Er was ...

Bizar. Dat is het minste wat kan worden gezegd van de levensloop van Frank Stronach. Hij is de stichter en controlerende aandeelhouder van de toeleveraar Magna. De kandidaat-overnemer dus van Opel en daarmee wellicht de man die de fabriek in Antwerpen zal sluiten. Wie in Belgische krantenarchieven op zoek gaat naar de naam Magna zal voor juni 2009 bitter weinig terugvinden. Het bedrijf was hier amper bekend. Toen bleek dat het een kandidaat-overnemer was voor GM-dochter Opel kwam daar verandering in. Al bleef de aandacht toch vooral beperkt tot de impact op Antwerpen. Er was niet echt veel interesse voor wie achter de schermen de touwtjes in handen heeft. Ook niet toen een Magna-delegatie bij Vlaams minister-president Kris Peeters op de koffie kwam. Wie meer wil weten kan best het boek Let's be Frank. Die unglaubliche Geschichte des heimlichen Kaisers von Österreich lezen. Deze biografie van Magna-topman Frank Stronach toont aan dat hij veel meer is dan de baas van een autotoeleveraar. De 76-jarige titaan werd geboren in een onooglijk dorp in de Oostenrijkse provincie Stiermarken. Hij wordt vandaag omschreven als de rijkste inwoner van Canada. Maar Frank Strohsack - hij veranderde later zijn naam - groeide op in barre armoede. In 1954 trok Frank Stronach naar Canada. Hij begon in een garage. Het resultaat heet vandaag nog steeds Magna. Een toeleveraar voor de auto-industrie, met een concurrentiekracht en kwaliteitszorg die door vriend en vijand worden geroemd. De auto-industrie meet die kwaliteit via het aantal verkeerde of mislukte onderdelen per miljoen geproduceerde stuks. Bij Magna was dat nul, liet een voormalige verkoopdirecteur van General Motors zich ooit ontvallen. Maar de Oostenrijkse journalist Norbert Mappes-Niediek toont in de biografie van Stronach ook de schaduwkanten van de entrepreneur. Stronach was ook in het verleden niet vies van de kruisbestuiving tussen politiek en bedrijfsleven. Subsidies doen wonderen, in ruil voor een massale tewerkstelling. Dochter Belinda was in Canada minister voor de Liberale Partij. Ook in zijn voormalige heimat heeft Frank Stronach toegang tot de hoogste cenakels. De gewezen Oostenrijkse bondskanselier Franz Vranitzky (SPÖ) is lid van de raad van bestuur. Maar Stronach had evenzeer de beste contacten met topmensen van de rechtspopulistische FPÖ. Wat hem niet tot een vreemdelinghater maakte. In Canada voerde een blanke werknemer jaren processen omdat er voor hem bij Magna te veel vreemdelingen werkten. Frank Stronach leeft in een wereld van Magnarianen. Trouwe managers die alles geven en daarvoor zeer rijkelijk worden beloond. Ze moeten maar op één ding letten: niet in de schijnwerpers staan. Want daar is enkel plaats voor Frank. Norbert Mappes-Niediek. Let's be Frank. Die unglaubliche Geschichte des heimlichen Kaisers von Österreich. Campus Verlag, Frankfurt/New York. 2004, 245 blz, 34,95 euro. Wolfgang Riepl