Het is niet nieuw, maar het fenomeen blijft kracht winnen: de klassieke berline, zeg maar een vierdeurs met gewone koffer, staat onder grote druk. In de middenklasse hebben gezinnen namelijk hun oog laten vallen op de monovolumes. Of kleinere terreinwagens. Trouwens niet alleen gezinnen, want ook kinderloze dertigers en veertigers laten zich maar wat graag verleiden door compacte monovolumes. Of hun grotere broers, als dat tot de budgettaire mogelijkheden behoort.
...

Het is niet nieuw, maar het fenomeen blijft kracht winnen: de klassieke berline, zeg maar een vierdeurs met gewone koffer, staat onder grote druk. In de middenklasse hebben gezinnen namelijk hun oog laten vallen op de monovolumes. Of kleinere terreinwagens. Trouwens niet alleen gezinnen, want ook kinderloze dertigers en veertigers laten zich maar wat graag verleiden door compacte monovolumes. Of hun grotere broers, als dat tot de budgettaire mogelijkheden behoort. Dat monovolumes almaar gretiger aan het marktaandeel van klassieke berlines gaan knagen, blijkt uit de vaststelling dat ook kaskrakers van weleer in de klappen delen. De Volkswagen Golf was ooit de onbedreigde heerser in de middenklasse. Maar het vorig jaar op het Autosalon van Frankfort voorgestelde nieuwe model laat internationaal tegenvallende verkoopcijfers noteren. De Golf rijdt rond in het segment van de Ford Focus C-Max, Renault Scenic, Opel Zafira, Toyota Corolla Verso of de Touran uit eigen huis. Te duchten concurrenten zijn dat. Net zoals die valse terreinwagens, 4x4's die eigenlijk werden ontworpen om zich in de eerste plaats als een gewone auto te gedragen, maar waarmee toch op terrein kan worden gestoeid. Zo blijkt de RAV4 van Toyota almaar beter in de markt te liggen als alternatief voor klassieke berlines uit de middenklasse. Zoals, inderdaad, de Volkswagen Golf. Niet alleen bij gewone consumenten, ook in de fleet-wereld en in autoparken van bedrijven die hun rollend materieel zelf beheren: almaar meer car policies laten nu terreinwagens als de RAV4 toe. Het fenomeen blijft niet beperkt tot de middenklasse. Ook in het segment erboven zaaien SUV's en terreinwagens onrust in de gelederen van de klassieke berline. In de luxeklasse kiezen almaar meer topmanagers en directieleden voor een Mercedes M-klasse, BMW X5, Lexus RX300 of Volkswagen Touareg. Of de Volvo XC90. Het is precies in die categorie dat de nieuwe Audi A6 straks, ergens in mei, wordt losgelaten. Als een nieuw gezicht in business class. Maar wel een nieuw gezicht van de klassiekere soort, dus. Een eerste blik op de nieuwe A6 leert dat Audi niet meteen gezocht heeft naar iets nieuws om de manager die ook al eens naar die SUV's lonkt, alsnog over de streep te trekken: de auto loopt netjes in de pas van de klassieke trends waaraan nieuwe modellen beantwoorden. Zoals zijn afmetingen. Wie de maatjes van de allereerste Volkswagen Golf naast die van het onlangs in Frankfort voorgestelde model legt, kan het wetenschappelijk bevestigen: het is een onmiskenbare trend in autoland dat nieuwe versies van een model steevast een zucht groter worden dan hun voorganger. De nieuwe A6 ontsnapt er niet aan, want heeft een grotere wielbasis. Wat betekent dat er meer ruimte is tussen beide wielassen. Dat komt uiteraard de binnenruimte ten goede: meer plaats voor de benen achterin en ook ter hoogte van de schouders. Andere trends die de A6 gedwee volgt: meer elektronica en andere snufjes. Zo is er geen klassieke handrem meer, maar een elektromechanische versie. Radio, klimaatregeling en andere afstellingen (dvd-navigatie ook, maar dan als optie) zitten gebundeld in de zogenaamde MMI-interface, met scherm en centrale regelknop. De advanced key, een optie, maakt het mogelijk om de sleutel gewoon op zak te houden terwijl de auto automatisch ontgrendelt, waarna de motor wordt gestart met een druk op de knop. Andere voorspelbare trend, eigenlijk een marketingmust in dit marktsegment: krachtiger motoren. Bij de diesels verdwijnt de oerdegelijke 2,5 liter V6 TDi en komt een drieliter van 211 pk in de plaats: moet een toonbeeld van soepel rijden worden, want het maximale koppel van 450 Nm wordt al bij amper 1400 toeren per minuut beloofd. De kleinere diesel, de 1900 Tdi, wordt vervangen door een tweeliter van 136 pk. Met de klassieke aanpak om dit model te vernieuwen, wil Audi voortbouwen op de deugdelijke reputatie van de huidige A6. Een A6 die straks in zijn nieuwe vormgeving, en vooral met de uitrusting (standaard en opties), eigenlijk een volwaardige kleine A8 wordt. De gelijkenis met het vlaggenschip van de Duitse constructeur is op zijn minst frappant. Jo Bossuyt