Het is koopjestijd in de telefonie. The Phone House sprak de voorbije week over "de eerste vaste belformule tegen nultarief". Belgacom en Tele2 counterden met respectievelijk Happy Time en Free Time, die eigenlijk vooral Freephone van Telenet viseerden. Telenet sloeg terug met ruim zes maanden gratis 'Anytime' bellen naar vaste nummers. Het zou bijna doen vergeten dat Scarlet al eind december 2004 met Scarlet One het vuur aan de lont stak.
...

Het is koopjestijd in de telefonie. The Phone House sprak de voorbije week over "de eerste vaste belformule tegen nultarief". Belgacom en Tele2 counterden met respectievelijk Happy Time en Free Time, die eigenlijk vooral Freephone van Telenet viseerden. Telenet sloeg terug met ruim zes maanden gratis 'Anytime' bellen naar vaste nummers. Het zou bijna doen vergeten dat Scarlet al eind december 2004 met Scarlet One het vuur aan de lont stak. Met zijn Freephone Anytime lokt Telenet nu klanten van bij Belgacom weg, nog voor de grootste operator ze met zijn verwachte bundels van televisie, internet, telefonie en mobilofonie kan verleiden. Ruim zes maand gratis bellen (24 uur op 24, 7 dagen op 7) naar vaste lijnen lijkt een enorm cadeau. Nochtans wijzen cijfers van telecomconsultant Altran anders uit. Volgens Altran betekent bellen naar vaste nummers in Wallonië nog minder dan 10 procent van de oproepen in waarde (zie tabel). Het is moeilijk na te gaan of Wallonië representatief is voor heel België (de toezichthouder, het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT), zegt niet over dergelijke cijfers te beschikken), maar duidelijk is dat vast bellen zeer snel minder belangrijk wordt. Telenet trekt bovendien met elke nieuwe klant extra inkomsten uit zijn terminatietarief aan. Dat terminatietarief is wat Telenet aan andere operatoren aanrekent om telefoontjes van hun klanten tot bij de Telenet-abonnee te brengen. Zoals bekend heeft Telenet dit tarief in 2002 eenzijdig vervijfvoudigd. Voor een telefoontje van drie minuten naar een Telenet-klant betalen andere operatoren liefst 18,8778 eurocent in de piekuren en 9,9105 eurocent in de daluren, zonder BTW. Ter vergelijking: voor een identiek telefoontje naar een gewoon vast nummer rekent Tele2 10,08 eurocent, zonder BTW. Telenet vangt tijdens de piekuren dus 87 percent meer om gebeld te worden dan een andere operator aanrekent voor de hele oproep. Telenet heeft ook nog andere inkomsten van zijn nieuwe klanten: zij krijgen weliswaar een gratis installatie (waarde: 75 euro), maar er blijft een 'activatiekost' van 50 euro. En dan is er het maandabonnement van 16,95 euro. Het blijft business. De optie Anytime voor gratis bellen naar vaste nummers zal vanaf januari 4,95 euro per maand kosten, wat de totale 'vaste' factuur op 21,9 euro brengt. Een tarief dat ook Test-Aankoop voordelig noemt. Partijen als Tele2 en The Phone House (TalkTalk) hebben het moeilijker. Zowel de terminatievergoedingen als de abonnementsgelden (17,15 euro per maand) van hun klanten blijven bij Belgacom. Vandaar dat Tele2 hard lobbyt om ook de abonnementen te mogen doorverkopen. De kampioen van de terminatietarieven blijft Base, dat tijdens de piekuren gemiddeld 60,8 eurocent vangt voor een telefoontje van 3 minuten vanaf een vaste operator naar een van zijn klanten. Hoe meer abonnees Base wint, hoe vaker andermans klanten naar Base zullen bellen en hoe vaker Base kan roepen dat de vaste lijn van Belgacom tot de telefoniegeschiedenis behoort - hoewel het door die vaste lijn wordt gesubsidieerd. De Europese Commissie wil al langer komaf maken met die situatie, maar tot nader order blijft Base vrij om zijn terminatietarieven te bepalen omdat het geen dominante speler is. B.L.