De nieuwe Opel Corsa laat zich onderbrengen in de categorie van de stadsauto: kleine, betaalbare wagens voor om en bij de deur, die vaak worden gebruikt als tweede gezinsauto. De goedkoopste Corsa kost 15.995 euro. In 2005 had de goedkoopste Corsa een instapprijs van 10.989 euro. Een verschil van 46 procent.
...

De nieuwe Opel Corsa laat zich onderbrengen in de categorie van de stadsauto: kleine, betaalbare wagens voor om en bij de deur, die vaak worden gebruikt als tweede gezinsauto. De goedkoopste Corsa kost 15.995 euro. In 2005 had de goedkoopste Corsa een instapprijs van 10.989 euro. Een verschil van 46 procent. Alles wordt duurder, maar kleine auto's doen dat veel sneller dan de inflatie. Dat heeft te maken met de strenge emissienormen die Europa oplegt. Ook voor de motoren van hun kleinste modellen moeten de merken de nieuwste en duurste technologie gebruiken. Dat is nog maar een begin: tegen 2030 mag de gemiddelde CO2-uitstoot van alle auto's die een constructeur in Europa verkoopt wellicht nog maar 59 gram per kilometer bedragen. De ICCT, de internationale raad voor milieuvriendelijk transport, becijferde dat dat tot een gemiddelde prijsstijging van 1000 tot misschien 2000 euro zal leiden, om de nodige inspuittechnieken en deeltjesfilters te monteren - ook voor kleine stadsauto's van het A-segment. En dan hebben we het nog niet over de volledig elektrische versies van die kleine auto's, dé oplossing voor de Europese emissienorm. Fiat lanceerde zijn populaire 500 onlangs met een volledig elektrische aandrijving. Het prijskaartje zit een heel eind voorbij de 35.000 euro. Of hoe kleine stadsauto's zichzelf uit de markt prijzen, omdat ze te duur worden als tweede gezinswagen. Bij de PSA-groep snappen ze dat niet alleen, ze anticiperen er ook op. Met de lancering van deze Ami krijgen we een nieuw soort stadsauto: volledig elektrisch en heel betaalbaar (minder dan 7000 euro), omdat de wagen piepklein is. In de Ami is maar plaats voor twee, terwijl de topsnelheid begrensd is op 45 kilometer per uur. Om ervoor te zorgen dat de inzittenden toch nog enig gevoel van binnenruimte hebben, zijn er grote glasoppervlakten. Voor verre afstanden is de Ami niet gemaakt, want in de meest gunstige omstandigheden heeft de stadsmus een rijbereik van 70 kilometer. De kleine batterij biedt wel het voordeel dat hij volledig kan opladen in drie uur, in een gewoon stopcontact. De prijs voor de Belgische markt is nog niet bekend, maar zal wellicht vergelijkbaar zijn met de 6900 euro die in Frankrijk als officiële instapprijs wordt gecommuniceerd.