De stadsauto krimpt

De nieuwe Opel Corsa laat zich onderbrengen in de categorie van de stadsauto: kleine, betaalbare wagens voor om en bij de deur, die vaak worden gebruikt als tweede gezinsauto. De goedkoopste Corsa kost 15.995 euro. In 2005 had de goedkoopste Corsa een instapprijs van 10.989 euro. Een verschil van 46 procent.

Alles wordt duurder, maar kleine auto’s doen dat veel sneller dan de inflatie. Dat heeft te maken met de strenge emissienormen die Europa oplegt. Ook voor de motoren van hun kleinste modellen moeten de merken de nieuwste en duurste technologie gebruiken. Dat is nog maar een begin: tegen 2030 mag de gemiddelde CO2-uitstoot van alle auto’s die een constructeur in Europa verkoopt wellicht nog maar 59 gram per kilometer bedragen. De ICCT, de internationale raad voor milieuvriendelijk transport, becijferde dat dat tot een gemiddelde prijsstijging van 1000 tot misschien 2000 euro zal leiden, om de nodige inspuittechnieken en deeltjesfilters te monteren – ook voor kleine stadsauto’s van het A-segment. En dan hebben we het nog niet over de volledig elektrische versies van die kleine auto’s, dé oplossing voor de Europese emissienorm. Fiat lanceerde zijn populaire 500 onlangs met een volledig elektrische aandrijving. Het prijskaartje zit een heel eind voorbij de 35.000 euro. Of hoe kleine stadsauto’s zichzelf uit de markt prijzen, omdat ze te duur worden als tweede gezinswagen.

Bij de PSA-groep snappen ze dat niet alleen, ze anticiperen er ook op. Met de lancering van deze Ami krijgen we een nieuw soort stadsauto: volledig elektrisch en heel betaalbaar (minder dan 7000 euro), omdat de wagen piepklein is. In de Ami is maar plaats voor twee, terwijl de topsnelheid begrensd is op 45 kilometer per uur. Om ervoor te zorgen dat de inzittenden toch nog enig gevoel van binnenruimte hebben, zijn er grote glasoppervlakten. Voor verre afstanden is de Ami niet gemaakt, want in de meest gunstige omstandigheden heeft de stadsmus een rijbereik van 70 kilometer. De kleine batterij biedt wel het voordeel dat hij volledig kan opladen in drie uur, in een gewoon stopcontact.

De prijs voor de Belgische markt is nog niet bekend, maar zal wellicht vergelijkbaar zijn met de 6900 euro die in Frankrijk als officiële instapprijs wordt gecommuniceerd.

Citroën Ami

Motor

Elektromotor, 8 pk

Batterij: lithum-ion, 5,5 kWh

Prestaties

Topsnelheid: 45 km/u

Lengte: 2,41 m

Breedte: 1,39 m

Instapprijs

6900 euro (Frankrijk)

+

Betaalbaar

Maximaal 2 aan boord

3 keer Ami

1. Citroën kijkt graag naar het verleden om iconische namen her op te pikken. Nadat de legendarische DS van de jaren zestig en zeventig zijn naam leende aan het premiummerk van de PSA-Groep, duikt ook de Ami weer op. In de jaren zeventig was dat een razend populaire, handige en betaalbare gezinswagen met vijf deuren.

2. Voor de Ami kiest Citroën niet de klassieke verkoopkanalen. Het is de bedoeling dat je hem alleen online kan bestellen en betalen, waarna de auto thuis wordt afgeleverd. Aan die formule denken almaar meer constructeurs, maar ze wordt voorlopig alleen gebruikt voor nieuwe modellen die niet in een klassieke categorie onder te brengen zijn, zoals ook de nieuwe elektrische Polestar van de groep rond Volvo. Die ontwikkeling zal de komende jaren gevolgen hebben voor het klassieke concept van de concessiehouder die een auto verkoopt en waar de eigenaar dan terecht kan voor het onderhoud.

3. Naast een klassieke aankoop is het ook mogelijk de Ami te huren. Daarvoor zijn er al formules met een maandelijkse huurprijs van 19,99 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content