De speeddating van PowerPoint

Twintig dia’s van elk 20 seconden. Zoveel tijd krijgen deelnemers van ‘Pecha Kucha Nights’. Een soort speeddating, maar met PowerPoint. Ontwerpers en zakenmensen kunnen dan netwerken – ludiek en efficiënt.

Pecha Kucha (spreek uit ‘petcha k’tcha’) ontstond in 2003 in Tokio. De architecten Mark Dytham en Astrid Kelin boden jonge ontwerpers de kans om elkaar te ontmoeten, te netwerken en om hun werk te promoten met de Pecha Kucha Nights. Dergelijke ‘nachten’ worden tegenwoordig wereldwijd in 120 steden georganiseerd. De architecten wilden eindeloze bijeenkomsten vermijden en een twaalftal ontwerpers de kans geven om zich voor te stellen. Daarom legden ze strikte regels vast: iedereen beschikt over twintig vaste beelden die maar 20 seconden op het scherm blijven om een bepaalde realisatie, een lopend project of iets waarvan hij of zij droomt voor te stellen. Samen dus 6 minuten en 40 seconden om de nieuwsgierigheid van het publiek op te wekken. Paradoxaal genoeg leiden die beperkingen vaak tot een bevrijding en tot ware artistieke performances. De voorstelling krijgt de allures van een slam, de beelden zijn indringend, de boodschappen krachtig, enzovoort. Een professionele spreker beschreef de techniek ooit al als de ‘feng shui van PowerPoint’.

Alok Nandi, die halverwege tussen architectuur en design doende is, onder meer met het ontwerpen van websites voor musea en met de enscenering van ruimten, werd door de initiatiefnemers aangezocht om bij ons Pecha Kucha Nights te organiseren. Ze vinden om de twee maanden telkens op de 20ste om 20.20 uur plaats, in een loft in de buurt van het Flageyplein. De eerste drie manifestaties vonden plaats in november, januari en maart en kenden een onverwacht succes. Designers en modeontwerpers, een schilder, architecten, een wetenschapper en een koppel muzikanten passeerden al de revue. “Twee presentaties die ogenschijnlijk niets met elkaar gemeen hebben, geven soms vonken en lokken gesprekken, contacten en buzz uit”, zegt Nandi. “Het publiek bestaat zowel uit ontwerpers en architecten als uit mensen uit de zakenwereld, zoals Electrabel, Proximus, de Boston Consulting Group of Solvay. Het zijn vaak mensen die werken in de toekomstgerichte departementen of die op persoonlijk vlak op zoek zijn naar innovatie.”

Pecha Kucha is ludiek en efficiënt. Daardoor treedt het concept ook buiten het strikte kader van de ‘nachten’. Evenementen die te maken hebben met de Web 2.0-wereld hebben het ook in de armen gesloten. Sociale netwerken uit de reële wereld, zoals de Xème cercle in België, doen er een beroep op om hun avondbijeenkomsten op te peppen. En ook sommige grote ondernemingen maken gebruik van Pecha Kucha voor hun interne presentaties. Het is een instrument dat ertoe bijdraagt dat de timing gerespecteerd wordt, dat de sprekers dwingt om zich meer toe te spitsen op de grote lijnen van hun betoog en hen vaak verleidt tot een ongebruikelijke benadering. Het laat hen toe om hun presentatie te geven zonder onderbroken te worden. De vragen volgen dan wel na de vaste 6 minuten en 40 seconden. (T)

DE VOLGENDE PECHA KUCHA NIGHT IN BRUSSEL VINDT PLAATS OP 20 MEI. INFORMATIE: WWW.PECHA-KUCHA.ORG OF PECHAKUCHA.ARCHITEMPO.NET.

Door Christophe Charlot

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content