De emotionele naweeën van een overname zijn niet altijd even makkelijk te sturen." Zo blikt Rudi Rasschaert (43) terug op zijn eerste 365 dagen aan het hoofd van Bobbejaanland. "De verkopers van het park geven een levenswerk door. Zo'n beslissing moet emotioneel aanvaard worden." Niet alleen de familie Schoepen - die intussen van het toneel verdween - ging door dat verwerkingsproces, ook het personeel moest even slikken. Tijd voor nostalgische of emotionele erupties was er echter niet, want het seizoen was al begonnen. Rasschaert: "Twee taken drongen z...

De emotionele naweeën van een overname zijn niet altijd even makkelijk te sturen." Zo blikt Rudi Rasschaert (43) terug op zijn eerste 365 dagen aan het hoofd van Bobbejaanland. "De verkopers van het park geven een levenswerk door. Zo'n beslissing moet emotioneel aanvaard worden." Niet alleen de familie Schoepen - die intussen van het toneel verdween - ging door dat verwerkingsproces, ook het personeel moest even slikken. Tijd voor nostalgische of emotionele erupties was er echter niet, want het seizoen was al begonnen. Rasschaert: "Twee taken drongen zich meteen op. Bobbejaanland had dringend een goede mediacampagne nodig, het park had immers net voor 12 miljoen euro in drie nieuwe attracties geïnvesteerd. Voorts had ik zo snel mogelijk boordtabellen nodig op alle vlakken. Financieel uiteraard, maar bijvoorbeeld ook op marketingvlak." Hij trommelde een creatieve sessie bij elkaar, waarbij de medewerkers van Bobbejaanland de identiteit van hun park mee moesten helpen bepalen. "Daarbij kwam een pak bruikbare ideeën naar boven. We hebben een sterk merk als familiepark en die troef zullen we nog sterker uitspelen bij de Belgische en Nederlandse families."Rasschaert - die de knepen van het vak leerde bij Walibi en Mini-Europa - is tevreden over de samenwerking met de nieuwe eigenaars, die ook voor hem onbekend waren. "De naam Parques Reunidos was mij, als man van het vak, uiteraard bekend. Ze zijn dan ook marktleider in Spanje en voeren de consolidatie in de Spaanse sector aan. Maar ik krijg volledige autonomie, binnen de geschetste objectieven." Een keer per maand mag Rasschaert het gaan uitleggen in Madrid. "Parques Reunidos bezit nu zestien parken, die samen 8 miljoen gasten per jaar ontvangen. Dat maakt dat we ons in de hoofdzetel superspecialisten kunnen veroorloven op alle terreinen: financieel en marketing, maar bijvoorbeeld ook op het vlak van investeringen en merchandising. En die synergie wordt dan ook continu uitgespeeld. We kunnen een beroep doen op al die experts."Toch had Rasschaert het niet steeds onder de markt. Zo werd de beslissing om niet langer met concessiehouders te werken in het horecaluik door sommigen aangegrepen om Bobbejaanland en zijn nieuwe eigenaars in een negatief daglicht te plaatsen. Er werd gesuggereerd dat het park in Lichtaart de verliezen van andere parken uit de groep moest bijpassen. Rasschaert bleef kalm en reageert formeel: "We zijn een zeer performante groep, die parken aankoopt en het potentieel ervan aanzwengelt. Ach, na zo'n overname lopen sommigen er wat zenuwachtig bij. Maar ik kan u geruststellen, ik heb een investeringsplan voor vijf jaar dat de stoutste dromen van elke parkmanager overstijgt."L.D."Ik heb een investeringsplan voor vijf jaar dat de stoutste dromen van elke parkmanager overstijgt."