Normaal brulden eind augustus of begin september de bolides van het Formule-1-circus op het circuit van Francorchamps, maar door het bijna totaalverbod op tabaksreclame in ons land blijft het in elk geval dit jaar stil in de buurt van Spa. Dat is een economische domper voor Wallonië.
...

Normaal brulden eind augustus of begin september de bolides van het Formule-1-circus op het circuit van Francorchamps, maar door het bijna totaalverbod op tabaksreclame in ons land blijft het in elk geval dit jaar stil in de buurt van Spa. Dat is een economische domper voor Wallonië. Maar er zijn meer 'slachtoffers'. Neem bijvoorbeeld Foster's, Australia's Famous Beer. Vorig jaar greep Alken-Maes (net als Foster's onderdeel van Scottish & Newcastle) de GP van België aan om de lancering van dat merk in ons land extra in de verf te zetten. Foster's was immers een van de geldschieters van het F1-circus en de naamsponsor van de GP's van Australië, Groot-Brittannië en België. Foster's is een bier dat vooral via de horeca verspreid wordt, maar tijdens de zomer van 2002 was het ook in de supermarkt te verkrijgen in een speciale GP-verpakking en met een wedstrijd waarmee tickets voor de GP op Francorchamps gewonnen konden worden. Door het schrappen van Francorchamps is de promotiemachine van Foster's ook wat stilgevallen. "Het relationele aspect van Francorchamps was heel belangrijk," zegt An Steylemans, pr-verantwoordelijke van Alken-Maes. "We hebben drie dagen klanten en relaties uitgenodigd en dat werd zeer sterk gewaardeerd. Als Foster's volgend jaar opnieuw titelsponsor is, springen we weer op die kar," zegt ze. Dit jaar heeft Alken-Maes zich met Foster's in de horeca beholpen met evenementen als Australian Day en was het merk sponsor van het beach volley-toernooi in Brussel. Een aanwezigheid in de supermarkten was er echter niet meer bij. Managementconsultant Accenture is al geruime tijd sponsor van het Williams-team. De Belgische vestiging profiteerde daarvan om relaties uit te nodigen naar de F1-race op Francorchamps. Toch zat er wat sleet op de formule, zegt marketingverantwoordelijke Ann Plaetinck. "De interesse ervoor verminderde. Dit jaar hebben we een bezoek aan Roland Garros getest. Het was iets minder exclusief dan F1 maar wel relaxter," aldus Plaetinck. "We vroegen ons bovendien af of Francorchamps economisch nog verantwoord zou zijn. Met ons bedrijf gaat het nu iets minder goed dan vroeger en bij onze klanten is dat eveneens het geval." Dat probleem heeft zich - althans voor dit jaar - zelf opgelost. In 2004 wordt de GP van Francorchamps gereden op 28 en 29 augustus. Ad van Poppel