De jongste jaren haalde Wim Delvoye de media minder met zijn werk dan met de rechtszaken over zijn kasteeldomein, interviews over het failliet van België en berichten over een verhuizing naar Iran of Groot-Brittannië. Misschien brengt zijn solotentoonstelling in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten in Brussel daar ...

De jongste jaren haalde Wim Delvoye de media minder met zijn werk dan met de rechtszaken over zijn kasteeldomein, interviews over het failliet van België en berichten over een verhuizing naar Iran of Groot-Brittannië. Misschien brengt zijn solotentoonstelling in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten in Brussel daar verandering in. In De Morgen noemde Delvoye die expo zijn afscheid van België.Op de expo toont hij 72 werken in de zalen met oude kunst. Verrassend is de nieuwe reeks bas-reliëfs, die zijn geïnspireerd op taferelen uit onlinevideogames. Die wereld fascineert Delvoye al langer, getuige zijn website in SimCity-stijl. Screenshots van populaire games zoals Fortnite en Counter-Strike vereeuwigde hij in marmer en krijgen zo het gewicht van een antiek bas-reliëf. Een versie van Delvoyes bekendste werk, Cloaca, is ook te zien. Het is een wetenschappelijk geteste imitatie van het spijsverteringsstelsel. Minstens even controversieel zijn Delvoyes varkens: soms getatoeëerd, soms gevild, soms opgezet, soms bekleed met motieven van Perzische tapijten.Delvoye is een verzamelaar van oude meesters. Het is logisch dat hij ook werk toont dat daarbij aansluit. Zo maakte hij een reeks verwrongen sculpturen van fietsbanden, Christusbeelden en bekende klassieke sculpturen. Speciaal voor de expo liet Delvoye twee 19de-eeuwse beelden uit de museumcollectie digitaal inscannen en afgieten. De sculpturen worden een soort DNA-helix, die het authentieke kunstenaarschap ter discussie stelt.