Wellicht zal de oorlog met Irak de reismicrobe van de gemiddelde Europeaan niet meteen stimuleren. Daarom hebben in de Tuin van Engeland, een regio die niet alleen op zijn kop werd gezet door mond- en klauwzeer maar ook door de vrees voor aanslagen, de toerisme-experts een tegenoffensief geopend. Logisch, want alleen al in Kent en Medway zijn 40.000 banen in het geding. Samen hebben zij The Kent Tourism Alliance ( KTA) gelanceerd. Enkele van de belangrijkste deelnemende bedrijven zijn Eurotunnel, ...

Wellicht zal de oorlog met Irak de reismicrobe van de gemiddelde Europeaan niet meteen stimuleren. Daarom hebben in de Tuin van Engeland, een regio die niet alleen op zijn kop werd gezet door mond- en klauwzeer maar ook door de vrees voor aanslagen, de toerisme-experts een tegenoffensief geopend. Logisch, want alleen al in Kent en Medway zijn 40.000 banen in het geding. Samen hebben zij The Kent Tourism Alliance ( KTA) gelanceerd. Enkele van de belangrijkste deelnemende bedrijven zijn Eurotunnel, Hoverspeed, P&O Stena Line, Leeds Castle, de kathedraal van Canterbury en de historische scheepswerf van Chatham. KTA heeft de grootste reclamecampagne ooit gelanceerd. Bedoeling is om Engelse én buitenlandse bezoekers aan te trekken en daarmee Kent en Medway bovenaan de lijst van favoriete bestemmingen voor feestdagen of korte verblijven te zien verschijnen. Hoewel Nord-Pas de Calais niet zoveel toeristen aantrekt als sommige traditionele Franse streken, doen heel veel Engelse bezoekers de regio aan om van de voordelige prijzen - vooral voor alcoholische dranken - te profiteren. Wie zowel van mooie plekjes als van supermarkten en wijnkelders houdt, is dol op Nausicaà in Boulogne-sur-Mer, de zoo van Rijsel en Loisinord in Noeux-les-Mines. Maar liefst 14 miljoen toeristen brachten in 2001 een bezoek aan de toeristische, culturele of recreatieve plekken van Nord-Pas de Calais, wat een stijging van 2 % inhoudt. Het aantal buitenlandse - vooral Britse, Belgische en Nederlandse - toeristen steeg en het riviertoerisme wint opnieuw terrein (+2 %). In België was 2001 over het algemeen een goed jaar. Zowel in het noorden als het zuiden nam het aantal excursies flink toe. In de categorie grote ondernemingen komt touroperator Jetair, die zijn producten over een netwerk van 2000 licentiehouders verspreidt, als euregio-winnaar uit de bus. Jetair werd in 2001 een volle dochteronderneming van het Duitse TUI. Thomas Cook (de nummer 2 in de euregio) mag dan al Brits klinken, toch is ook dit bedrijf sinds 2000 Duits. Toen werd de reisgroep door C&N overgenomen. In België omvat Thomas Cook onder meer de merken All Seasons en Sunsnacks. In maart 2002 lanceerde het zijn eigen luchtvaartmaatschappij: Thomas Cook Airlines. Restair (de nummer 6 in de euregio) is een dochter van de beursgenoteerde groep Carestel en actief in luchthavencatering. Bij de middelgrote bedrijven is Kinepolis Kortrijk, een dochter van de beursgenoteerde bioscoopgroep Kinepolis, de eerste Belg (en de nummer 2 in de euregio). Het beursgenoteerde dierenthemapark Parc Paradisio, gevestigd tussen Ath en Bergen, eindigt op de derde plaats in deze euregio-rangschikking,. Eye-d (de nummer 4 in de euregio) ten slotte is een filmproductiemaatschappij voor televisie en bedrijven. In de categorie kleine bedrijven is de Gentse wielerbaan het Kuipke de eerste Belg, goed voor een derde plaats op euregio-niveau.