Bij het grote publiek doet Mo Ka - de naam verwijst naar een Japanse kreet die zoveel betekent als ga ervoor - allicht niet meteen een belletje rinkelen. Het bureau werkte tot nu toe achter de schermen aan de branding, winkelinrichting en communicatie van merken als Tim Van Steenbergen, Magnum, Telenet, Alpro en Randstad.
...

Bij het grote publiek doet Mo Ka - de naam verwijst naar een Japanse kreet die zoveel betekent als ga ervoor - allicht niet meteen een belletje rinkelen. Het bureau werkte tot nu toe achter de schermen aan de branding, winkelinrichting en communicatie van merken als Tim Van Steenbergen, Magnum, Telenet, Alpro en Randstad. Ook muziekliefhebbers konden vorig jaar op Rock Werchter kennismaken met het werk van het bureau: op de festivalweide werd in een container een geïmproviseerde luxueuze hotelsuite opgetrokken voor een campagne van uitzendkantoor Randstad. "De winnaars van de wedstrijd die eraan gekoppeld was, konden zich met vrienden uit de festivaldrukte terugtrekken en genieten van de luxe van de hotelsuite. Dit jaar doen we opnieuw iets op Werchter", vertelt Kris Swiggers (39), strategisch directeur van Mo Ka. Het is typisch voor wat Mo Ka doet: het bedrijf probeert telkens elementen uit mode, cultuur, muziek met andere gebieden samen te brengen. Swiggers: "We werken nogal intuïtief. Niet dat we ons niet met cijfers bezighouden, maar we willen daar ook niet in overdrijven. Je kan sommige dingen zo tot in de cijfers ontleden dat er niet veel meer van overblijft. Soms moet je gewoon in iets geloven." Een buikgevoelaanpak die het bedrijf blijkbaar doet groeien: het voorbije jaar klom het personeelsbestand van vier naar twaalf. Creatief directeur Gunter Durant (37): "Onze werkwijze is bijna altijd dezelfde: we dompelen ons onder in een merk en creëren daar een verhaal rond. We vertrekken dus niet van de idee: nu moeten we voor dat bedrijf een brochure of een stand maken. We zijn niet gebonden aan een bepaald kanaal of medium. We hebben in het verleden al een televisieformat bedacht en in de toekomst zie ik ons ook een soundtrack maken. We proberen zoveel mogelijk uitingen van creativiteit te bestrijken. Mensen zijn het sowieso beu om reclameboodschappen door hun strot geduwd te krijgen. We proberen bij alles wat we doen een vonk te laten overspringen tussen consumenten en onze opdrachtgever. De meeste dingen die we doen, vergen een vorm van interactie." Om zijn veelzijdigheid in de verf te zetten, presenteert Mo Ka nu een eigen collectie exclusieve juwelen, in samenwerking met het Antwerpse juwelencollectief Atelier 11, dat eerder al werkte voor Viktor & Rolf, Raf Simons, Ann Demeulemeester en Martin Margiela. Het gaat om een beperkte editie van acht juwelen voor mannen en vrouwen die verwijzen naar iconografische voorwerpen. "We zijn bij onze glow-in-the-darkjuwelencollectie vertrokken van simpele voorwerpen, zoals een schaar. We speelden al lang met de idee om eigen ontwerpen op de markt te brengen", zegt Durant. "Het laat ons toe om andere dingen uit te proberen dan wanneer we voor bedrijven werken. Het speciale aan deze collectie is dat de juwelen een fosforlaagje hebben en daardoor oplichten in het donker. Dat is een mooi, sexy knipoogje. Het is geen toeval dat we eerst iets met juwelen doen, omdat we affiniteit hebben met mode. Met Atelier 11 zaten we meteen op dezelfde golflengte: ook zij werken conceptueel, mixen graag dingen en vervatten humor in hun werk." "De juwelencollectie is een eenmalig project", vertelt Kris Swiggers. "Het is niet de bedoeling dat we een productiebedrijf worden en aan de lopende band sieraden op de markt brengen. We willen verschillende sectoren aftasten. We spelen met de idee om een zitmeubel of een parfum op de markt te brengen. Bij dat laatste wordt weer een heel ander zintuig geprikkeld. We willen een eigen wereld creëren, waarin creativiteit in al haar vormen tot uiting komt. En Mo Ka laten uitgroeien tot een merknaam op zich." (T) DE COLLECTIE VAN 8 JUWELEN IS VANAF 19 FEBRUARI DRIE WEKEN LANG TE ZIEN IN DE TIJDELIJKE MO KA POP-UP STORE: VLAAMSE STEENWEG 124, 1000 BRUSSEL. Door Dominique Soenens