De BMW i3 is op de markt sinds 2013, toen hij in de showroom verscheen als het eerste model van wat BMW beschouwde als een submerk: de i-lijn. Daarin zouden nieuwe elektrische en hybride modellen worden opgenomen. Het zouden niet louter elektrische of hybride versies van bestaande modellen zijn, maar compleet nieuwe wagens. Een jaar na de i3 kwam al een tweede model: de i8. Die was niet volledig elektrisch, maar een hybride: een kleine benzinemotor in combinatie met elektriciteit. M...

De BMW i3 is op de markt sinds 2013, toen hij in de showroom verscheen als het eerste model van wat BMW beschouwde als een submerk: de i-lijn. Daarin zouden nieuwe elektrische en hybride modellen worden opgenomen. Het zouden niet louter elektrische of hybride versies van bestaande modellen zijn, maar compleet nieuwe wagens. Een jaar na de i3 kwam al een tweede model: de i8. Die was niet volledig elektrisch, maar een hybride: een kleine benzinemotor in combinatie met elektriciteit. Maar toen viel de band stil: er zijn sindsdien geen nieuwe i-modellen meer uitgebracht. Hooguit afgeleide versies, zoals de i8 cabrio die binnenkort wordt gelanceerd. Het ziet er inderdaad naar uit dat BMW zijn strategie wil bijsturen en in de toekomst mikt op elektrische versies van bestaande modellen. Dat is logisch: een volledig aparte modellenlijn brengt stevige productiekosten mee. Die wil een constructeur vooral vermijden als het model niet massaal verkoopt. Maar dat neemt niet weg dat BMW enige dynamiek in het submerk wil houden. Iets meer dan een jaar geleden kwam er een krachtigere batterij voor de i3, die de auto een grotere autonomie gaf. Eind vorig jaar parkeerde BMW de i3s in de showroom, met de 's' van 'sport'. De spoorbreedte, de afstand tussen het linker- en het rechterwiel, is 4 centimeter groter en de banden zijn breder. Achter het stuur zit nu een knop waarmee de bestuurder de auto in sportmodus kan zetten. Dan zou hij wat sneller moeten accelereren, maar onderweg merkten we daar weinig van. Anders gezegd: er is weinig verschil met de gewone i3. Wel rijdt de i3s nog iets beter dan de basisversie, die al zeer goed spoorde. Dat heeft niets te maken met de krachtigere motor, maar alles met het bredere spoor en de grotere banden. Die maken de i3s handzamer dan de gewone i3. Meer hoeft dat niet te zijn om deze i3s te promoveren tot de leukste elektrische auto waar we al mee reden. De i3s haalt probleemloos 120 kilometer met een volgeladen batterij. Voor wie nog meer zekerheid wil, is er een versie met range extender: een kleine benzinemotor die als generator voor de batterij fungeert, maar de auto dus niet rechtstreeks aandrijft. Als de kleine benzinetank tot de dop is gevuld, komt er nog eens 100 kilometer bij.