DE RULE OF LAW heeft het gehaald. Het Europees Hof van Justitie heeft beslist dat de Belgische excess profit rulings geen illegale staatssteun zijn. De Belgische overheid moet geen 700 miljoen euro terugvorderen van de, meestal internationale, ondernemingen die zo'n ruling hadden verkregen tussen 2004 en 2015. Toen startte de Europese Commissie het on...

DE RULE OF LAW heeft het gehaald. Het Europees Hof van Justitie heeft beslist dat de Belgische excess profit rulings geen illegale staatssteun zijn. De Belgische overheid moet geen 700 miljoen euro terugvorderen van de, meestal internationale, ondernemingen die zo'n ruling hadden verkregen tussen 2004 en 2015. Toen startte de Europese Commissie het onderzoek tegen die praktijk. De rulings pasten perfect binnen de OESO-regels. Het basisidee was dat een Belgische dochter van een multinational minder besteedt aan marketing, onderzoek en ontwikkeling dan een alleenstaande vennootschap. De winst is ook gebaseerd op het sterke merk en de knowhow van de groep. Die 'overwinst' is niet onderworpen aan de Belgische fiscus. Aan de toekenning van de rulings ging telkens een lange procedure vooraf. Het was geen fiscale cadeau. De Commissie veroordeelde echter het systeem op zich, zonder na te gaan of er sprake was van individuele staatssteun. Net dat werd nu verworpen. De beslissing is een goede zaak. België zou bij een veroordeling internationaal op de kaart zijn gezet als een fiscale klungelaar. Met een klungelland kan je geen dwingende afspraken maken, dus blijf je er beter weg als investeerder. België schafte de rulings ondertussen af en profileert zich met andere belastingregimes. De Commissie kan nog in beroep gaan. Dat zou neerkomen op een spokenjacht. De Commissie zet de aanval op interne fiscale concurrentie voort, onlangs met de poging de unanimiteitsregel in fiscale zaken op Europees niveau af te schaffen. Onder de vlag van de fiscale correctheid wordt die gesteund door grote landen zoals Frankrijk en Duitsland. Eigenlijk willen die gewoon meer belastinginkomsten, ten nadele van kleine landen. Fiscale naïviteit is daar geen antwoord op.