Unilever heeft de analisten en de beleggers aangenaam verrast met zijn vierdekwartaalcijfers. De markt maakte zich zorgen over de ontwikkeling van de omzet van het Brits-Nederlandse concern. Maar in de laatste drie maanden van 2013 is de omzet gestegen met 4,1 procent, terwijl de analistenconsensus uitging van een groei met 3,9 procent. Dat bracht de omzetgroei voor heel 2013 op 4,3 procent.
...

Unilever heeft de analisten en de beleggers aangenaam verrast met zijn vierdekwartaalcijfers. De markt maakte zich zorgen over de ontwikkeling van de omzet van het Brits-Nederlandse concern. Maar in de laatste drie maanden van 2013 is de omzet gestegen met 4,1 procent, terwijl de analistenconsensus uitging van een groei met 3,9 procent. Dat bracht de omzetgroei voor heel 2013 op 4,3 procent. Unilever haalde vorig jaar een groepsomzet van 49,8 miljard euro. Bijna 57 procent daarvan kwam uit de groeilanden. Unilever doet daarmee ongeveer 10 procentpunt beter dan andere giganten zoals Danone, Nestlé, Procter & Gamble en L'Oréal. Tijdens de voorbije twintig jaar realiseerde Unilever in de opkomende landen een gemiddelde jaarlijkse omzetgroei van 9 procent. De rendabiliteit van de groep in die regio's komt stilaan op het niveau van dat van de mature westerse landen. In het vierde kwartaal viel vooral de groei in Latijns-Amerika op (+12,1 %). Iedere dag gebruiken meer dan 2 miljard consumenten in 190 landen minstens één product van Unilever. De doelstelling is de groepsomzet tegen 2020 op te krikken tot 80 miljard euro. Tegen dan komt wellicht meer dan twee derde van de inkomsten uit de opkomende landen. Een van de pijlers van de groeistrategie van Unilever is de verkoop in de groeilanden nog op te voeren. Een tweede pijler is het aantal merken verder te reduceren en volop te investeren in de groei van de topmerken. Het voorbije decennium werd het enorme assortiment afgebouwd tot een vierhonderdtal producten. Unilever beschikt over veertien wereldmerken met een jaaromzet van meer dan 1 miljard dollar. Die blockbusters zijn bij de onderhouds- en verzorgingsmiddelen Dove, Rexona, Lux, Axe, Sunsilk, Surf en Omo, en bij de voedingsmiddelen Knorr, Ola, Magnum, Lipton, Flora (bij ons Becel), Rama (bij ons Planta) en Hellmann's. Een derde, recentere groeipijler is productinnovatie. In dat domein liep Unilever achter op de concurrentie, maar die schade heeft het in vrij korte tijd ingehaald. In 2009 waren er slechts negen innovaties; in 2012 was dat aantal al vertienvoudigd. Al die initiatieven leverden in 2013 een winst per aandeel van 1,58 euro op, of 4 procent boven de gemiddelde analistenschatting. Het aandeel heeft het afgelopen jaar nauwelijks gepresteerd op de beurs en bleef ongeveer 20 procent achter op de algemene beursstijging. Deels daardoor is de waardering redelijk: op basis van de verwachte winst voor 2014 betalen beleggers 17 keer de winstverwachting, of 11 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda). Het dividendrendement van 3,7 procent ligt in de lijn van het sectorgemiddelde. Unilever is goed geplaatst om te profiteren van de groei van de stijgende consumptie van de middenklasse in de opkomende landen. Daarom is het aandeel koopwaardig. DANNY REWEGHS