Het familiebedrijf Dija-Oostcolor uit Pittem innoveerde midden vorig decennium uit harde noodzaak. Concurrentie uit de lagelonenlanden maakte de verkoop van fietskaders aan merken onrendabel en dus investeerden Jan Oosterlinck en zijn zonen Peter en Tom in het eigen merk Achielle, een retrofiets genoemd naar grootvader Oosterlinck.
...

Het familiebedrijf Dija-Oostcolor uit Pittem innoveerde midden vorig decennium uit harde noodzaak. Concurrentie uit de lagelonenlanden maakte de verkoop van fietskaders aan merken onrendabel en dus investeerden Jan Oosterlinck en zijn zonen Peter en Tom in het eigen merk Achielle, een retrofiets genoemd naar grootvader Oosterlinck. De Oosterlincks maken elke fiets op vraag en volgens de wensen van de klant, maar wel op basis van een reeks van beschikbare modellen, opties, kleuren en uitvoeringen. Daardoor moet het bedrijf geen fietsen in voorraad hebben, en dat bespaart investeringen en ruimte. Sinds de start van Achielle in 2006 haakten almaar meer grote fietsmerken hun karretje vast aan de retrotrend. Die uit zich vandaag ook in auto's, kledij of interieur. En dus retrofietsen. De klanten van Dija-Oostcolor moeten wel wat langer wachten op hun fiets, maar dat blijkt geen probleem. "Wij combineren maatwerk en kwaliteit als troef tegen een groeiende concurrentie", duidt Peter Oosterlinck. "Veel merken bieden nu een retrofiets aan en laten keuze tussen twee kleuren. Dat maakt van de retrofiets een bijna banaal product. Wij laten de consument echt zijn fiets samenstellen. Van een basisfiets tot een fiets met alles erop en eraan, en altijd met materialen van een echte retrofiets. Aan de andere kant zie je ook kleine fietsenmakers opduiken als concurrent met maatwerk, maar zij genieten dan weer minder capaciteitsvoordeel." Dija-Oostcolor heeft vertrouwen in zijn positionering. Sinds de start van Achielle ging de omzet pijlsnel omhoog: van 150.000 euro in 2007 tot net boven het miljoen in 2013. Maar, opvallend: terwijl omzet en brutomarge klimmen, dalen de winstcijfers. In 2013 werd daarom de klantenportefeuille ingrijpend gewijzigd. De familie Oosterlinck zette de samenwerking met een grote privatelabelklant stop. Die leverde weliswaar 15 tot 20 procent van de omzet, maar bijzonder geringe winsten. "We stelden voorop dat we maximaal 2 tot 3 procent omzet wilden verliezen, maar op dit moment gaat ons cijfer er zelfs met enkele procenten op vooruit. Dat zorgt voor vertrouwen in de toekomst van ons eigen merk", benadrukt Peter Oosterlinck. "Op zich is de Achielle-productie winstgevend. Meer nog, zonder de Achielle bestond Dija-Oostcolor niet meer." WOUTER TEMMERMANDija-Oostcolor innoveert met retro