Na het verschijnen van de sinterklaasfolders verschenen in de media berichten over een forse stijging van de prijzen van speelgoed in ons land. Enkele winkelketens nuanceren die berichten. "De druk op de prijzen is groot op de speelgoedmarkt", zegt Geert Gillis, de chef van de verkoopafdeling bij Dreamland. "Omdat niemand zijn prijzen verhoogt, verminderen we onze marges." De tijd van de grote promoties zoals die vier of vijf jaar geleden nog werden gevoerd, is wel voorbij.
...

Na het verschijnen van de sinterklaasfolders verschenen in de media berichten over een forse stijging van de prijzen van speelgoed in ons land. Enkele winkelketens nuanceren die berichten. "De druk op de prijzen is groot op de speelgoedmarkt", zegt Geert Gillis, de chef van de verkoopafdeling bij Dreamland. "Omdat niemand zijn prijzen verhoogt, verminderen we onze marges." De tijd van de grote promoties zoals die vier of vijf jaar geleden nog werden gevoerd, is wel voorbij. De euro is de voorbije twee jaar sterk gedaald tegenover de dollar. Belgische speelgoedketens kopen op de internationale markt speelgoed aan in dollar. "Jarenlang speelde de evolutie van de Amerikaanse munt in het voordeel van de speelgoedsector. Die heeft reserves aangelegd", weet Olivier Fieuw, de medeoprichter van de Fox & Compagnie-winkels. Hij suggereert dat de winkels hun duurdere aankoopprijs niet volledig doorrekenen aan de klanten. Op lange termijn zullen de marges weer toenemen. Het valt af te wachten welke keten als eerste de stap durft te zetten om zijn prijzen op te trekken. Een nieuwe wind valt van het web niet te verwachten. De onlineconcurrentie is constant, maar neemt niet toe. Opvallend is bijvoorbeeld de houding van de onlinewinkels, die de prijzen van een zeer beperkt aantal producten breken om klanten naar het web te lokken. Omdat heel wat Aziatische munten gelinkt zijn aan de Amerikaanse dollar is ook speelgoed van Chinese makelij duurder geworden. Terwijl Europees speelgoed zich vooral in de middenmoot en in de hoogste prijsklassen bevindt, brengen de Aziaten vooral de goedkope producten voort. "Niet omdat ze geen betere kwaliteit kunnen leveren, maar gewoon omdat het van hen niet wordt gevraagd", benadrukt Cédric Haleng, marketingverantwoordelijke bij de Luikse Groupe Jouets Broze. De poppetjes en de gezelschapsspellen uit Frankrijk, Duitsland of Nederland kunnen niet afdalen naar het prijsniveau van de Aziatische producten, ook al moeten de transportkosten daar nog worden bijgeteld. Het Deense Lego en het Duitse Playmobil zijn bijvoorbeeld nadrukkelijk aanwezig in onze speelgoedwinkels, en met succes. Fieuw: "We onderscheiden ons met een aanbod dat grotendeels uit Europees speelgoed bestaat. Dat is op dit ogenblik een troef." Fieuw wijst er echter op dat ook in Europa wisselkoersschommelingen kunnen spelen, met de Deense kroon en de Zwitserse frank. De wisselkoersverschillen zijn nog moeilijker te verteren als het product modegevoelig is en er mogelijk volgend jaar geen vraag meer naar is. "We hebben ook moeten schaven aan onze marges voor speelgoed dat we in Zweedse kronen gekocht hebben. Het ging daarbij om een seizoenseffect", merkt Fieuw op. "Daartegenover staat dat we heel wat houten speelgoed verkopen. Dat zijn klassiekers die we ook volgend jaar nog zullen slijten." Artikelen die een langere levensduur hebben, blijven goedkoper. De kosten voor het ontwerp en het design zijn intussen al lang afgeschreven. Zulke trommeltjes, bouwdozen of spelletjes hebben een langere levenscyclus dan de figuurtjes die de mode volgen. In 2015 blijven de prijzen van het speelgoed dezelfde als in 2014 "op enkele kleine nuances na", besluit Gillis. "Gemiddeld is 40 procent van de artikelen lichtjes in prijs gestegen, de overige 60 procent behoudt zijn prijs of wordt goedkoper." Wilt u met sinterklaas graag iets kopen wat op het verlanglijstje van uw kinderen of petekinderen staat? Dan moet u gericht op zoek gaan. Om zo weinig mogelijk tijd te verliezen, is een zoektocht via het internet raadzaam. Heel wat speelgoedwinkels hebben een e-shop. Een steekproef van de redactie leert dat de prijzen voor hetzelfde stuk speelgoed ver uit elkaar kunnen liggen. Daar zijn ook uitzonderingen op: voor een monopolyspel bijvoorbeeld lagen de prijzen bij alle webwinkels die we bezochten vrij dicht bij elkaar. Let op, want de levering en de retournering zijn niet altijd gratis. De leveringstermijnen kunnen grondig verschillen van webwinkel tot webwinkel, wat bij lastminuteaankopen belangrijk is. Het moment van de levering komt ook niet altijd even goed uit, en bij de ene shop kunt u langer retourneren dan bij de andere. Het komt erop aan de voorwaarden voor de aankoop te doorploegen. Het hangt af van het product welke website het goedkoopst is. We namen de proef op de som met de onderstaande producten. De laagste prijs van 22,49 euro voor een Lego Star Wars Darth Vader - 75111 vonden we bij Dreamland of Collishop - allebei van de Colruyt Group - en bij Fun. U moet het product afhalen in een winkel, want voor de levering aan huis komen er extra kosten bij. Voor u naar de Fun-winkel gaat, moet u ook een bon afprinten die recht geeft op een korting van 10 procent op alle speelgoed (die al in bovenstaande prijs verrekend zit). Thuislevering kost bij Dreamland en Collishop op een weekdag 2,95 euro en in het weekend 5,95 euro. Bij Fun komen er 2,99 euro kosten bij voor een levering aan huis, zo snel mogelijk. Vanaf een bestelling van 50 euro is de levering wel gratis bij Fun. Voor dit product bent u het goedkoopst af met een thuislevering via Dreamland of Collishop voor 25,44 euro. Bij La Grande Récré (36,85 euro) bent u het duurste af voor een thuislevering van de Lego-versie van Darth Vader. Ook Fonq.be (32,95 euro) komt niet goed uit de vergelijking. En zelfs bij MakroShop (30,48 euro) en Bol.com (29,99 euro) komen we nog altijd rond 30 euro uit. Bol.com kan wel nog altijd interessant zijn als u naast de Lego-versie van Darth Vader nog vier andere stukken speelgoed nodig hebt. Er loopt een actie waarbij het goedkoopste artikel van elke aankoop van vijf speelgoedartikelen gratis is. Speelgoedkeukens liggen bij kleinere kinderen goed in de markt. Maar het is al wat moeilijker webwinkels te vinden met een uitgebreid assortiment aan keukentjes. Dat product vonden we slechts bij twee winkels: Fun (80,10 euro) en Bol.com (89,99 euro). Deze keer biedt Fun wel een gratis verzending aan. Bij Bol.com is de levering aan huis altijd inbegrepen. De aankoop via de webwinkel van Fun levert een besparing van meer dan 10 procent op. Fun hanteert een laagsteprijsgarantie. Als u het artikel binnen de dertig dagen na de aankoop goedkoper ziet in een andere Belgische winkel of webshop, dan kunt u het verschil in de winkel terugkrijgen, als u een bewijs en een kassaticket kunt voorleggen. Yvan de Smet en Ilse De Witte