De rekening klopt

GOLF NATIONAL De French Open vindt niet langer plaats in juni. © GET

Deze week wordt op de Parijse Golf National de Franse Open gespeeld. Op het terrein waar iets meer dan een jaar geleden de jongste editie van de Ryder Cup werd gespeeld: de confrontatie tussen Europa en de Verenigde Staten, na de Olympische Spelen en de Wereldbeker voetbal nog altijd het sportevenement dat wereldwijd de meeste aandacht trekt. Tijd om een balans op te maken.

Sportief loste de Ryder Cyp 2018 de verwachtingen helemaal in, met de schitterende overwinning van de Europeanen en onderlinge duels op een heel hoog niveau. Volgens een recente studie van het Franse Observatoire de l’Economie was het toernooi ook een financieel succes: 227.847 verkochte tickets en meer dan 115.000 toeschouwers. De inkomsten uit tickets gingen daarmee ruim voorbij 20 miljoen euro. Interessante is dat 64 procent van de toeschouwers uit het buitenland kwamen, vooral uit het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

De economische return van het toernooi voor Frankrijk wordt op meer dan 230 miljoen euro geschat, een cijfer waarin alle uitgaven van het publiek en de organisatoren verrekend zitten. Dat is beduidend meer dan voor de Ryder Cup van 2014 in het Schotse Gleneagles, waar dezelfde rekenoefening op 120 miljoen euro uitkwam. Neem daarbij de inkomsten uit publiciteit, sponsoring, merchandising en de uitzendrechten, en de balans is heel positief. “Een geweldig succes”, omschreef directeur generaal Richard Hills het resultaat.

Dat geldt niet noodzakelijk voor de Franse golfsport. Na de Europese overwinning ging het aantal aangesloten spelers wel omhoog, maar de cijfers bleven bescheiden: een groei met 2,5 procent. In Frankrijk werd de Ryder Cup dan ook slechts door één televisiestation uitgezonden, Canal+, en dat is een betaalzender. Niet ideaal voor een sport die een zo groot mogelijke visibiliteit wil.

De zakelijke kant van de Ryder Cup blijft in de eerste plaats een Amerikaans-Britse aangelegenheid. De hoofdorganisator is een Brits bedrijf, Ryder Cup Europe, dat zich op het parcours van Saint-Quentin en Yvelines ontfermde over de veiligheid, de logistiek en de horeca. Het bier en de hamburgers waren er van Britse origine, en de hostesses spraken alleen Engels.

De Franse Open zelf vergaat het minder goed. Die verloor dat uitstekende plekje – eind juni – op de kalender van de European Tour.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content