"Van jongs af aan wilde ik al met IT bezig zijn. Ik was gefascineerd door computers en de problemen die je ermee kunt oplossen", legt Valon Rexhepi uit. "Ik studeerde IT en als software-engineer begon ik met opensourcetechnologie. Ik raakte ook gefascineerd door wat Google deed. Door zijn missie ook: ervoor zorgen dat al die informatie toegankelijkis."
...

"Van jongs af aan wilde ik al met IT bezig zijn. Ik was gefascineerd door computers en de problemen die je ermee kunt oplossen", legt Valon Rexhepi uit. "Ik studeerde IT en als software-engineer begon ik met opensourcetechnologie. Ik raakte ook gefascineerd door wat Google deed. Door zijn missie ook: ervoor zorgen dat al die informatie toegankelijkis." U richtte zelf een bedrijf op, Fourcast. Waarom? VALON REXHEPI. "Ik en enkele collega's besloten Fourcast op te richten toen ik bij Capgemini werkte, waar ik het Google-departement mee had opgericht om die technologie naar de bedrijven te brengen. Onze bedoeling was onze dienstverlening met Google Cloud nog te verbreden en verder te werken met artificiële intelligentie, de data-mogelijkheden en de infrastructuuroplossingen van Google. We groeiden vrij snel naar dertig medewerkers. Er kwam ook een uitbreiding in Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Ons doel: de referentiepartner worden voor wie iets met Google Cloud wilde doen." En toen was er contact met Devoteam? REXHEPI. "Al vrij snel werd het duidelijk dat we samen sterker zouden staan. Fourcast ging op in Devoteam. Ik werd CEO van Devoteam G Cloud Benelux, Verenigd Koninkrijk en Ierland. Een jaar geleden werd ik directeur van Devoteam G Cloud EMEA." Wat is u bijgebleven van de voorbije 365 dagen? REXHEPI. "Het schaalvoordeel. Je werkt met meer mensen en met meer slagkracht. In België heeft Devoteam zo'n 500 medewerkers, wereldwijd 8.500. Dan ben je geen kleine partner meer die zich systematisch moet bewijzen. We worden serieus genomen, zowel door Google als door onze klanten. Door te groeien kunnen we ook ons aanbod blijven verruimen. Steeds meer kunnen we dienstdoen als one-stopshop. Dat we groeien, vergroot ook onze aantrekkelijkheid als werkgever, onze mensen hebben hier carrièreperspectieven." Hoe hebt u de coronatijden beleefd? REXHEPI. "We werkten voordien al veel op afstand, maar de verplichting vergde toch een aanpassing. Vroeger werkten onze mensen bij de klant, wat communicatief een meerwaarde was. Nu goed, het was voor iedereen een aanpassing, niet het minst voor de klant zelf. Wat me opviel, was dat er snel meer beslissingen werden genomen op basis van data." Hoe ziet u de toekomst? REXHEPI. "Toen ik bij Devoteam kwam, was het de bedoeling fors te groeien, om meer impact te hebben op de markt. Daar werd ook een exact cijfer op geplakt, te halen voor eind 2024. Om dat te doen, moeten we nog meer gefocust werken en met nog meer oplossingen komen die we bij klanten kunnen implementeren. Eigenlijk is onze grootste doelstelling dat onze oplossingen zo veel mogelijk verspreid worden in de landen waar we actief zijn. Onze Google-activiteiten zijn vooral gegroeid door overnames, en die moeten gestroomlijnd worden. Mooie dingen die de ene maakt in land X, zijn misschien nog niet beschikbaar in land Y. Daarin schuilt duidelijk groeipotentieel."