DE RAND VAN DE NACHT

Nederland heeft dé oplossing om zijn rijke onderdanen uit Lanaken te verjagen : nachtvluchten op de luchthaven van Beek.

De ondernemers uit Nederlands- en Belgisch-Limburg zitten niet te wachten op meer vluchten in het Nederlands-Limburgse Beek, grotesk gebombardeerd tot Maastricht Aachen Airport ( Maa). Al 17 jaar lijdt Beek verlies, even lang wordt er aangedrongen op uitbreiding van de vliegactiviteiten. Het accountantsbureau KPMG onderzocht begin dit jaar, in opdracht van de (Nederlands-) Limburgse Werkgeversvereniging ( LWV), de noodzaak tot uitbreiding voor het bedrijfsleven. Conclusie van KPMG : “Zelfs sluiting van het vliegveld achten de bedrijfsleiders nauwelijks van invloed op het functioneren van hun onderneming.”

Alleen : Den Haag denkt er anders over. Met een nieuwe baan én met nachtvluchten zou Beek tegen 2005 een kleine winst kunnen boeken en zou het aantal jobs stijgen van 2300 nu, tot 5600. De Nederlandse regering heeft nu beslist om een nieuwe Oost-Westbaan ( OWB) aan te leggen én jaarlijks 900 vluchten “aan de rand van de nacht” toe te laten. Die zouden vooral geconcentreerd zijn in de zomermaanden, want prioritair interessant voor het charteren van Duitse toeristen. De drie grootste Nederlandse chartermaatschappijen Martinair, Transavia en Air Holland hebben al laten weten niet naar Beek te komen. De Nederlandse regering voorziet dat ze daartoe wel verplicht zullen worden in 2002, het jaar waarin op Schiphol geen groeimogelijkheden meer zouden bestaan.

De beslissingen van Den Haag hebben vooral gevolgen aan deze kant van de grens. Lanaken, Riemst, Bilzen en, mogelijks in mindere mate Maasmechelen de nieuwe thuishaven van Deinzenaar Chris Dewulf, de nieuwe topman van Nedcar in Born zullen lijden onder het lawaai. Tongeren, de gemeente van VLD-coryfee Patrick Dewael, een Maa-aandeelhouder, wordt gespaard van geluidshinder. Een Nederlands studiebureau onderzoekt momenteel, in opdracht van Lanaken, Riemst en Bilzen, de mogelijkheid om schadeclaims bij de Nederlandse overheid in te dienen. De gemeenten hopen dat ook de provinciale, Vlaamse en federale overheden bij hun Nederlandse confraters aan de bel gaan hangen. Dé vraag blijft intussen of Duitse en Nederlandse chartermaatschappijen belangstelling zullen tonen voor Beek. De Nederlandse regering, geprangd tussen economie en milieu, definieerde immers de nacht als zijnde de periode tussen één uur en halfzes. Het is af te wachten of met deze oplossing de maatschappijen toch niet zullen uitwijken naar het Luikse Bierset, waar geen restricties bestaan op nachtvluchten. Waals premier Robert Collignon ( PS) heeft dat onlangs, bij zijn bezoek aan de Nederlandse premier Wim Kok ( PvdA), nog maar eens beklemtoond. Of hoe rijke Nederlanders rust vinden in het Vlaamse Lanaken dankzij een Waalse luchthaven.

PAUL DELANOTE (FEBELHOP) Onlogisch dat de hopteelt in België, het bierland bij uitstek, uitsterft.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content