DE RALLY IS DOOR DE BOCHT

Ad Van Poppel medewerker Trends

Vandaag begint de eenenvijftigste Ypres Rally. Zo’n rally organiseren is geen vlotte rit. De rallysport heeft bij geldschieters en bij nogal wat klassieke media geen goede naam.

Tabak

De rally van Ieper is een organisatie van de vzw Superstage. Die nam in 2009 de organisatie over van vzw Targa Floria. De vorige organisator was in moeilijke papieren geraakt. De auto- en motorsport leefde in de jaren tachtig en negentig van reclamegeld uit de tabakssector. Toen dat wegviel, hadden de organisatoren geen alternatief. “Men dacht nooit dat de tabakssponsoring zou stoppen. De gevolgen waren schrijnend”, zegt Jan Huyghe, marketing & sales director van Superstage. De vzw heeft 127 leden en maar één vaste medewerker. Tijdens de rally doet de organisatie een beroep op 1200 vrijwilligers uit binnen- en buitenland.

Gediversifieerd

Intussen zijn de inkomsten wel gediversifieerd. De naamsponsor van de rally is dit jaar Kenotek, een merk van Cid Lines, een fabrikant en verdeler van reinigings-, verzorgings- en desinfecterende producten voor de voedings-, agrarische en transportsector. De naamsponsoring staat voor 100.000 euro in de boeken. Daarnaast zijn er diverse kleinere sponsors tot een minimumbedrag van 5000 euro. Andere inkomsten zijn vip-arrangementen, tickets en merchandising. De rijders betalen ook 1500 euro om zich in te schrijven. De stad Ieper geeft geen finan-ciële, maar wel materiële steun.

Uitgaven

Om een rally als die van Ieper op poten te zetten, is een budget van tegen het miljoen euro nodig, waarvan 20 procent door sponsors gedekt wordt. Een deel van dat geld gaat naar Eurosport, dat de rechten op het Europees rallykampioenschap bezit. Naar veiligheid (afzetlinten, MUG, helikopters) gaat zo’n 160.000 euro. Voorts is er een veiligheidstrackingsysteem voor elke deelnemende wagen. De ticketverkoop ter plaatse gebeurt in samenwerking met verenigingen uit Ieper, die een deel van hun opbrengst houden voor hun werking.

Andere evenementen

Superstage organiseert behalve de Kenotek Ypres Rally nog twee evenementen. “We willen niet afhankelijk zijn van één organisatie”, zegt Jan Huyghe. In het voorjaar was er de Monteberg Rally Sprint en in september wordt voor het eerst in de omgeving van Oudenaarde de Aarova Rally Sprint verreden. Huyghe: “Er was in Oost-Vlaanderen geen enkele rally, hoewel uit die regio nogal wat Belgische rallycoryfeeën komen. Ik ben zes keer gaan ‘optreden’ voor het gemeentebestuur om voor die wedstrijd te pleiten.”

Media

Rally heeft de naam gevaarlijk te zijn, wat sommige sponsors tegenhoudt zich ermee te associëren ondanks de interessante zendtijd op Sporza, RTBf en Eurosport. Veel klassieke media zijn evenwel niet enthousiast om erover te berichten. De meeste berichtgeving gebeurt nu via de sociale media, Facebook en vooral YouTube, en via web-sites. Superstage heeft zijn eigen webstek, waarop het behalve over de rally van Ieper bericht over de hele rallywereld.

AD VAN POPPEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content