Toen de Brusselse jurist Tom Clays werd gepolst om Flokk België en Luxemburg te leiden, twijfelde hij geen moment. Flokk, in handen van de Zweedse investeringsmaatschappij Triton, is de Europese marktleider in de ontwikkeling en productie van kantoormeubilair. De Scandinavische groep, met hoofdkantoor in Oslo, heeft bekende merken in portefeuille zoals HÅG, RBM, Profim, Giroflex en BMA. Via verschillende overnames is Flokk uitgegroeid tot een internationale groep met 2500 werknemers in veertien landen en een omzet van 330 miljoen euro.
...

Toen de Brusselse jurist Tom Clays werd gepolst om Flokk België en Luxemburg te leiden, twijfelde hij geen moment. Flokk, in handen van de Zweedse investeringsmaatschappij Triton, is de Europese marktleider in de ontwikkeling en productie van kantoormeubilair. De Scandinavische groep, met hoofdkantoor in Oslo, heeft bekende merken in portefeuille zoals HÅG, RBM, Profim, Giroflex en BMA. Via verschillende overnames is Flokk uitgegroeid tot een internationale groep met 2500 werknemers in veertien landen en een omzet van 330 miljoen euro. U hebt vooral ervaring in de telecomsector. Waarom koos u voor Flokk? TOM CLAYS. "Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in interieur, design en binnenhuisarchitectuur. Ik heb lang in de telecomsector gewerkt op advies van mijn vader die in de technologiewereld actief was. Hij raadde me midden de jaren negentig aan in de mobiele telefonie te gaan werken, dat was toen de sector van de toekomst. Ik heb het graag gedaan en veel geleerd. Het aanbod van Flokk vond ik heel interessant. Het is een Scandinavisch, goed georganiseerd bedrijf. Uiteindelijk is niet de sector belangrijk, maar de inhoud van de functie en de mensen met wie je werkt." Welke plannen hebt u met de Belgische organisatie? CLAYS. "Ik wil het bedrijf hier sterk uitbouwen. Ons team telt achttien mensen en we draaien een omzet van 16,6 miljoen euro. De jongste drie jaar is de omzet telkens met 15 procent gestegen dankzij overnames en het winnen van marktaandeel. Ook de komende jaren mikken we op een gemiddelde groei van 5 à 10 procent. Wij leveren jaarlijks ongeveer 55.000 kantoorstoelen aan overheden en bedrijven. De publieke sector is goed voor de helft van onze bestellingen." Hoe evolueert de Belgische markt van kantoormeubilair? CLAYS. "De vraag naar meer flexibele en ergonomische werkplekken stijgt. Dat segment is onze sterkte. Bedrijven willen meer mobiliteit creëren in hun kantooromgeving om het personeel comfortabeler en gezonder te laten werken. Daardoor worden mensen energieker, fitter, accurater en productiever. Bedrijven en overheden stellen veel meer eisen op het gebied van ergonomie en gezondheid. Daar spelen wij op in." Wat zijn uw prioriteiten voor de komende jaren? CLAYS. "Flokk heeft veel ervaring met overnames en speelt een belangrijke rol in de consolidatie van de sector. Ik moet ervoor zorgen dat de nieuwe merken optimaal worden geïntegreerd in onze organisatie. In de telecom heb ik heel wat ervaring opgedaan met integraties en overnames. De praktijk is altijd de beste leermeester. We zijn een nieuw designcenter van 750 vierkante meter aan het inrichten in Sint-Lambrechts-Woluwe. De nieuwe locatie opent de deuren in maart." Welke uitdagingen ziet u op de Belgische markt? CLAYS. "De evolutie van het dealernetwerk is een belangrijke uitdaging. Heel veel van de lokale dealers zijn al lang actief en de vergrijzing begint te spelen. Veel van die bedrijven hebben geen opvolging en dat is een risicofactor. Onze belangrijkste vijftien dealers zijn goed voor 80 procent van onze omzet. De lokale dealers zijn een heel belangrijke schakel. Zij doen de verkoop en de opvolging van de aanbestedingen met begeleiding van onze mensen. Als ze de bestelde goederen ontvangen, doen ze de installaties, de zitscholing en de herstellingen. Het is een aandachtspunt om ons dealernetwerk sterk te houden."