"Het feit dat ING niet aan bod komt als partner van De Post is een spijtige zaak, " zegt Pierre Van Eeckhoute, ekonomist van de Verbruikersunie. "Het Nederlandse bedrijf bewees in Nederland een sterke partner te zijn voor de Postbank, die kon uitgroeien tot een mooie onderneming. "
...

"Het feit dat ING niet aan bod komt als partner van De Post is een spijtige zaak, " zegt Pierre Van Eeckhoute, ekonomist van de Verbruikersunie. "Het Nederlandse bedrijf bewees in Nederland een sterke partner te zijn voor de Postbank, die kon uitgroeien tot een mooie onderneming. "De Verbruikersunie vindt wel dat er een striktere scheiding moet komen tussen De Post als postverdeler en als leverancier van financiële diensten. De konsumentenvereniging is trouwens vrij positief over de huidige dienstverlening. "De Post is een erg goedkope instelling in vergelijking met de Belgische grootbanken, " weet Van Eeckoute. "We vrezen dat de relatief dure Generale Bank de tarieven van de Post de hoogte zal injagen. Dat zou een spijtige zaak zijn voor de konsument. "Er is nog een derde aspekt. ING (dochter De Vaderlandsche is de negende verzekeringsmaatschappij in België) heeft niet zo'n loodzware positie op de markt als de Belgische nummer 2 Royale Belge, de verzekeringspartner in spe van De Post. Met ING verruimt het aanbod ten voordele van de konsument. Van Eeckhoute : "Wij zijn principieel voorstander van herrieschoppende buitenlandse konkurrenten. De komst van Crédit Lyonnais op de bancaire markt had een heilzaam effekt op de prijzen. ING zou hetzelfde kunnen teweegbrengen in de verzekeringssektor. Wat ons betreft, zijn ze welkom. ""Wat mij betreft ook, " zegt senator Herman De Croo (VLD), gewezen PTT-minister. "Als Royale Belge en Generale Bank enkel de voorkeur genieten omdat ze de Belgische verankering van De Post uitmaken, gaat dit in tegen de Europese trend. De vrije markt moet de regel zijn. "De Croo legt de link met Sabena. "Indertijd werd British Airways geweerd als partner van Sabena, omdat het een meerderheidsparticipatie wilde nemen. Omdat we absoluut een Belgische luchtvaartmaatschappij wilden, werd uiteindelijk een minderheidsaandeelhouder, Air France, aangetrokken. Met alle gevolgen vandien. "Volgens de VLD'er was er politieke druk op de bestuurders van De Post. Hij zegt : "Minister van Financiën Philippe Maystadt zou voor Royale Belge en de Generale Bank zijn tussengekomen bij verschillende bestuursleden. Met als gevolg dat geen enkele vertegenwoordiger van de meerderheidspartijen pertinente vragen stelde. Hiermee is nogmaals bewezen dat de politieke autonomie van de overheidsbedrijven een grap is. "HERMAN DE CROO (VLD) Het dossier van De Post/ING bewijst dat de politieke autonomie van de overheidsbedrijven een grap is.