De planners van uw tv-avond

VRT en VTM maken zich op voor een nieuwe confrontatie. Achter de schermen hanteren beide omroepen hetzelfde wapen: planningssoftware van MediaGeniX NG.

Wanneer de omroepster plaatsmaakt voor de begingeneriek, heeft een tv-programma al een lange weg afgelegd. Het kan maanden duren vooraleer de uitvoering van een idee effectief op antenne gaat. Ook films en tv-reeksen worden geruime tijd op voorhand aangekocht. Vedetten sluiten langlopende contracten af. Televisie maken, betekent dus vooral plannen op lange termijn. Toch moet het hele proces uiterst flexibel blijven. Precies om die voortdurende veranderingen in goede banen te leiden, dient de software Whats’On van MediaGeniX Next Generation.

Met het product is tv-geschiedenis geschreven. Een eerste versie van Whats’On verscheen elf jaar geleden op de markt. Tal van binnenlandse en buitenlandse omroepen maken er sindsdien gebruik van om hun productieproces onder controle te houden. Toen het softwarebedrijf MediaGeniX eind vorig jaar failliet ging, bleek er voor Whats’On toch nog een toekomst weggelegd. “Steun vanwege de klanten heeft ons ertoe aangezet om met dit product door te gaan,” zegt Dominique Straetmans, chief executive officer van het huidige MediaGeniX Next Generation. “Met het team dat Whats’On ontwikkelde en jarenlang ondersteunde, hebben we dat onderdeel van het bedrijf opgekocht.”

MediaGeniX NG werkt voor een tiental televisiestations, samen goed voor zo’n 5000 gebruikers. “Met Whats’On zijn we een van de grotere spelers in deze niche,” zegt Straetmans. “Buiten België zitten onze klanten vooral in Scandinavië en Duitsland. Het gaat zowel om openbare als commerciële omroepen.” Ondertussen heeft MediaGeniX NG ook de weg naar het oosten gevonden. “Bij het grootste commerciële tv-station van Polen zijn we momenteel bezig met de implementatie van onze software. In Centraal- en Oost-Europa zien we nog meer groeikansen.”

Precies één jaar na de start is MediaGeniX NG alweer goed op dreef. “Momenteel telt het bedrijf veertien medewerkers, en daar kunnen er in de nabije toekomst drie bijkomen,” aldus Straetmans. “We blijven voorzichtig, maar er zijn tekenen dat de markt weer aantrekt. Vorig jaar zaten we op een dieptepunt, maar nu komen er weer budgetten vrij en durven de klanten dan toch de uitgestelde beslissingen te nemen.”

Philip Hanssens

“In Centraal- en Oost-Europa zien we nog meer groeikansen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content