Creed, 38 avenue Pierre 1er de Serbie, 75008 Parijs, +33 1 47 20 58 02, www.parfumscreed.com
...

Creed, 38 avenue Pierre 1er de Serbie, 75008 Parijs, +33 1 47 20 58 02, www.parfumscreed.comEven de geschiedenis van Creed overlopen en het wordt meteen duidelijk waarom het huis zoveel onvoorwaardelijke aanhangers heeft. In 1760 richt James Henry Creed in Londen het parfumhuis Creed op. Het groeit in een mum van tijd uit tot hét voorkeuradres van het Engelse hof, zozeer dat koningin Victoria, keizerin van India, het uitkiest als hofleverancier. Daardoor raakt het merk meteen ook geliefd bij andere Europese vorsten: Napoleon III en keizerin Eugénie, keizer Frans-Jozef en keizerin Elisabeth 'Sissi' van Oostenrijk-Hongarije, koningin Christina van Spanje... Het succes is compleet. In 1854 verlaat het huis, onder impuls van keizerin Eugénie, definitief Engeland en vestigt zich in Parijs. Creed kan niet alleen zijn verbazende duurzaamheid uitspelen, maar pakt ook uit met enkele mooie wapenfeiten, zoals Fleurissimo, een parfum dat het speciaal ontwierp voor GraceKelly naar aanleiding van haar huwelijk met prins Rainier. Het is een subtiele mengeling van tuberoos, iris, roos en violet. En dan zijn er nog enkele uiterst prestigieuze, zeldzame parfums die alleen nog bereid worden op bestelling, kwestie van klanten die koppig vasthouden aan bepaalde ingrediënten op hun wenken te bedienen. Vandaag wordt het huis gerund door Olivier Henry Creed, een man met een enorm charisma. Op termijn wil hij de fakkel doorgeven aan zoon Erwin - die al OriginalVétiver ontwierp - en dochter Olivia, die artistiek ontwerpster is. Olivier Creed heeft nooit toegevingen gedaan als het om kwaliteit gaat en zal dat ook nooit doen. Alle modetrends heeft hij, koppig en vastberaden als hij is, aan zich laten voorbijgaan. Zo heeft hij nooit ook maar één jota veranderd aan de zaak in de avenue Pierre 1er de Serbie, die de uitstraling heeft van een klassieke marmeren tempel. En als we hem vragen om de sterren op te noemen aan wie hij mag leveren, is hij vrij zwijgzaam en noemt hij veeleer PhilippeNoiret, JeanRochefort en RobertRedford dan Madonna of DavidBeckham. Olivier Creed is zowel president-directeur als ontwerper-parfumeur. Hij blijft zijn eigen artisanale parfums ontwikkelen en hanteert daarbij nog altijd de infusiemethode, een techniek die de meeste andere merken al lang niet meer toepassen omdat ze zo duur en traag is. Als perfectionistisch vakman wil hij ook niets delegeren en blijft hij de wereld rondreizen op zoek naar de zeldzaamste essences. Zo gaat hij loepzuiver sandelhout zoeken in India, heerlijk frisse mandarijn en citroen op Sicilië, bedwelmende bergamot in Calabrië en tere rozenessences in Turkije. Voor narcissen en viooltjes trekt hij dan weer naar Frankrijk, waar hij zich bevoorraadt bij leveranciers die alleen hij kent. Die ambachtelijke werkwijze staat in schril contrast met het avant-gardistisch imago van het merk. Want Creed is hét parfummerk van de gender, een soort nieuwe macho die, als we de Franse krant Libération mogen geloven, "er niet voor terugschrikt zijn mannelijkheid te beklemtonen". Anders dan de 'metroseksueel', de trendy mannelijke dertigers die ook een zekere vrouwelijkheid willen uitstralen door de allernieuwste schoonheids- en verzorgingsproducten te gebruiken, zal het gendertype zich nooit een product voor vrouwen aanschaffen. Afwijken van de platgetreden paden als het om cosmetica gaat, is voor hem het nec plus ultra. Zijn geliefde merken zijn: Floris en GeoF. Trumper en dus ook Creed. Michel VerlindenOlivier Creed gaat loepzuiver sandelhout zoeken in India, heerlijk frisse mandarijn en citroen op Sicilië, bedwelmende bergamot in Calabrië en tere rozenessences in Turkije.