De markt voor pechverhelping en bijstand is een ingewikkelde markt. Niet alleen de automobielclubs palmen hem in, maar ook verzekeringsmaatschappijen, uitgevers van kredietkaarten en ziekenfondsen hebben pechverhelpingsdiensten in hun gamma. De verzekeraars nemen een steeds groter deel van de koek. Marktleider Europ Assistance, een dochter van Generali met een 200-tal werknemers en onder meer Fiat en Concorde als aandeelhouders, d...

De markt voor pechverhelping en bijstand is een ingewikkelde markt. Niet alleen de automobielclubs palmen hem in, maar ook verzekeringsmaatschappijen, uitgevers van kredietkaarten en ziekenfondsen hebben pechverhelpingsdiensten in hun gamma. De verzekeraars nemen een steeds groter deel van de koek. Marktleider Europ Assistance, een dochter van Generali met een 200-tal werknemers en onder meer Fiat en Concorde als aandeelhouders, draaide in 1997 1,2 miljard frank met 157.000 interventies in België - en 1,4 miljard interventies voor de groep - alleen in pechverhelping en bijstand. De geconsolideerde omzet van de groep bedraagt 11,8 miljard. Axa- UAP-dochter Gesa Assistance haalde 1,2 miljard frank in België - 3,1 miljard geconsolideerd in de Benelux - uit pechverhelping (750 miljoen) en juridische bijstand. Gesa deed 60.000 interventies in België en 450.000 wereldwijd. De Compagnie Européenne d'Assurance des Marchandises et des Bagages, eigendom van Nationale Suisse, draaide een Belgische omzet van 866 miljoen frank (pure pechverhelping: 600 miljoen frank); Mondial Assistance, uit de AGF-groep haalde 410 miljoen frank in België met 88.500 interventies. De groepsomzet (8,5 miljard frank) werd bereikt dankzij 3,6 miljoen interventies wereldwijd. ElviaAssurances Voyages, dochter uit de Allianz-groep, draait in België 423 miljoen frank (120 miljoen in pechverhelping), doet net geen 5000 binnenlandse en 350.000 wereldwijde interventies. Op termijn zijn die groepen geduchte concurrenten van de automobielclubs op de pechverhelpingsmarkt. "Maar onze filosofie ligt anders," zegt Stephane Speth van Europ Assistance en voorzitter van de commissie bijstand in het Belgisch Verbond van Verzekeringsondernemingen (BVVO). "Verzekeraars leveren technische, maar ook medische en zelfs financiële bijstand in noodsituaties. Overal, óók bij de klanten thuis, doen we dringende tussenkomsten; onze pakketten omvatten telehulp, telecontact, zelfs kinderoppas." Tegenover de automobielclubs voelen ze zich benadeeld. Volgens het verzekeraarstijdschrift Risk betaalt een pechverhelper in het algemeen 9,25% verzekeringstaks op elk bijstandscontract voor personen en 16,75% voor wagens met inzittenden. Bij herverzekering moet hij daarbovenop 21% niet-recupereerbare BTW betalen. Vzw's zijn wél BTW-plichtig en de automobielclubs Touring, VTB-VAB en de Koninklijke Automobielclub van België (KACB) ontsnappen bij Koninklijk Besluit aan de verzekeringstaks, omdat hun activiteiten op het solidariteitsprincipe stoelen. FRANK DEMETS