WIE

Yves Van Lent (57)
...

Yves Van Lent (57) Oprichter en partner van SpectronX Yves Van Lent studeerde handelsingenieur (VUB) en was tijdens zijn studie al actief in marktonderzoek, onder meer bij Marketing Unit, Suma Research International en Cegos Makrotest. Tijdens zijn legerdienst begon hij als researcher bij het reclamebureau Trëma. "Na drie jaar deed ik een managementbuy-out", zegt hij. Van Lent fuseerde Trëma met twee andere bureaus en bracht de zaak later over naar Marketing Power/Rapp+Collins. Hij was daar tot in 2008 managing director. Vervolgens trok hij naar de groep Square Melon, waar hij chief strategic officer van Bananas en managing director van het digitale bureau Amphion was. In 2011 trok hij als director naar Newworld Advertising, waar hij tot in 2016 bleef. Sinds 2012 is hij ook de managing director van Spicymotion Mobile Advertising. Het idee om SpectronX op te starten werd ingegeven door de coronacrisis. SpectronX specialiseert zich in ontsmetting via UV-C-stralen, een techniek die in de industrie al ingeburgerd is. "We hebben in het begin van de coronacrisis bekeken hoe we ons bedrijf nog doelgerichter konden maken om de crisis door te komen", zegt Yves Van Lent. "We zochten naar een oplossing voor de toekomst. De pandemie is morgen nog niet weg en zal ons gedrag veranderen." Ontsmetting was een denkspoor, samen met enkele andere bedrijven, ScreenIt en Fish Eye. "UV-C zit in zonlicht, maar wordt door de ozonlaag tegengehouden. Maar je kunt het ook maken. Het opent de celwand van een virus of een bacterie, zodat die zich niet meer kan reproduceren." SpectronX wil die technologie toepassen in supermarkten, ziekenhuizen en bedrijven. Het onderzoekt ook samen met Febelco, een leverancier aan apotheken, of de plastic bakken met UV-C-licht te ontsmetten zijn. De techniek is ook bruikbaar voor de ontsmetting van gsm's en mondmaskers. Golfen, bridgen en filosoferen.