De ouwe heeft een sexy dochter

Een maand geleden was Kregspedi nog het probleemkind van de eeuwenoude handelsmaatschappij Kreglinger. Als Kreglinger Logistics moet de dochter uitgroeien tot een luis in de pels van de grote logistieke spelers.

Tegenwoordig heet Kregspedi gewoon Kreglinger Logistics. Met die naamsverandering hoopt de Antwerpse trader Kreglinger Europe zijn verlieslatende dochter weer op het winstgevende pad te brengen. Al twee jaar daalde de omzet, drie jaar steeg het verlies en slonk het bedrijfskapitaal. “Ons moederbedrijf had de keuze tussen de afbouw van de verlieslatende expediteur of net investeren in uitbreiding”, weet Michel Warlop (45), die Kreglinger Logistics al anderhalf jaar leidt. “Het werd de laatste optie. Volgend jaar moet het bedrijf met zijn nieuwe logistieke missie uit het rood. Anders ben ik hier weg.”

Kreglinger Europe is op zijn beurt een dochter van G & C Kreglinger. Zijn voorzitter is aartshertog Christian Van Oostenrijk, de man van prinses Marie-Astrid van Luxemburg. G & C Kreglinger werd in 1797 opgericht door de Duitsers Georg en Christian Kreglinger en werkte mee aan de koloniale politiek van Leopold II, met wie het tenslotte Duitse roots deelde. De handelsmaatschappij met zetel in een gildenhuis op de Grote Markt prijkt op de eerste plaats in het Antwerpse handelsregister.

In 1963 nam de familie Plouvier het heft in handen. Kreglinger Specialties – zoals Kreglinger Europe sinds kort heet – wordt geleid door Paul de Moor en Wim Arnouts, beiden ook gedelegeerd bestuurder bij Kreglinger Logistics. Arnouts: “De naamsverandering gebeurt om dezelfde reden als bij Kregspedi. Onze historische activiteiten werden minder belangrijk. Vandaag zijn we meer actief in specialty products, zoals rijstderivaten, vitamines, proteïnes en andere ingrediënten. Die leveren we aan de cosmetica-, chemie- en voedingssector. Een klassieke expediteur kan dat pakket niet aan. Door Kreglinger Logistics uit te bouwen tot een modern logistiek bedrijf, versterken we ook de kernactiviteit van Kreg-linger Specialties.”

Luis in de pels

Warlop was vroeger commercieel directeur van DHL Supply Chain Solutions. “Die multinational maakt kleine marges op grote volumes”, zegt hij. “Nu doe ik net het tegenovergestelde. De nadruk ligt op toegevoegde waarde. Als kleine speler trachten we een luis in de pels te worden van de mastodonten.”

Kregspedi ging de voorbije jaren gestaag achteruit tot 5,8 miljoen euro omzet in 2008. Het haalde in 2006 voor de laatste keer een licht positieve cashflow en een magere winst van 20.910 euro. Warlop kon de cijfers vorig jaar niet bijsturen. Hij kondigt zelfs een omzetdaling aan van ongeveer 20 procent.

Dit jaar moet het tij keren. Kreglinger Logistics wil de helft meer omzet boeken. De basis van die groei wordt de expertise die al werd verworven bij Kreglinger Specialties, met 20 procent van het orderboekje de grootste klant. In 2010 wil Warlop 5 miljoen euro draaien in de verzending, opslag en distributie van specialty products. De omzet uit de wijntrafieken uit Chili, Australië en Tasmanië moet meer dan verdubbelen tot 1 miljoen euro. De 15 procent omzet die Kreglinger vandaag her en der haalt – al was het maar om de magazijnen in Kontich en Aartselaar gevuld te houden – wordt als minder strategisch beschouwd.

Warlop: “Wij werken met een rist klanten die relatief kleine verzendingen doen. Die maken de grootste winsten in onze sector. Een probleem is dat succesvolle klanten dikwijls met grotere volumes naar een concurrent stappen. Die trend wil ik doorbreken met de ontwikkeling van een heuse commerciële politiek. Die bestond vroeger niet eens. Kregspedi werkte immers voor een captive market.”

Warlop hamert daarbij op een geïntegreerde dienstverlening. “Grotere transportbedrijven zijn dat zogenaamd ook, maar dikwijls leiden de dienstverleners in douaneformaliteiten, fiscaliteit, transport en tutti quanti een eigen leven. Soms draait de ene poot goed en de andere erbarmelijk, zonder dat ze het van elkaar beseffen. Bij het kleine Kreglinger is dat onmogelijk. Die klantvriendelijke houding wil ik in stand houden, ook als we met de klanten meegroeien.”

Voorts – maar financieel apart van deze klassiekers – zal Kreglinger Logistics zich in nauwe samenwerking met de moeder werpen op de logistiek van teststalen. Het beheert al een aantal labo’s. Er werd zo’n kwart miljoen geïnvesteerd in een gespecialiseerde structuur om stalen te analyseren van brand-stoffen waarbij biomassa is gevoegd. De analyse van deze ‘contaminatie’ is sinds vorig jaar wettelijk verplicht. De onderneming zal naast de logistiek, ook oplossingen aanbieden aan producenten en distributeurs. Kreglinger wil zo een mini-SGS van de biobrandstoffen worden. De verregaande integratie heeft door de nabijheid van de petrochemische clusters Antwerpen en Rotterdam een potentieel van 3 miljoen euro omzet.

Kijk op ‘t Schoon Verdiep

“Kreglinger vindt zichzelf opnieuw uit”, getuigt Warlop. “Het wordt een knaller of een misser. Maar dit wijst erop dat de aandeelhouders niet in het verleden bleven hangen, maar inspelen op een sexy industrie met een bijna zekere toekomst: duurzame energie.”

De jongste paar maanden zag hij de omzet lichtjes verbeteren. “Maar ook de marge moet streng worden bekeken”, zegt hij. Warlop voerde de voorbije maanden daarom ook een herstructurering door. Een derde van de personeelsbezetting (nu 16 personen) werd afgebouwd. Snoeien in vastgoed – de hoofdzetel wordt gehuurd van de moeder – zit er voorlopig niet in. “Toegegeven, zo’n pand in hartje Antwerpen is een wat overdreven uitgave. Maar ik werk al heel mijn leven in dozen op industrieterreinen. Hier heb ik een inkijk op het Schoon Verdiep. Dat wil ik niet opgeven.”

Kreglinger Logistics werkt ook aan de schuldgraad, 96 procent van het balanstotaal. In tegenstelling tot andere ondernemingen kreeg het geen telefoons van ongeruste bankiers. Grootmoeder G & C Kreg-linger – 63 miljoen eigen vermogen en 3 miljoen schulden – is een huis van vertrouwen. Warlop: “Kreglinger betaalt al 213 jaar elke factuur. En wil dat zo houden.”

Door Hans Brockmans/Foto Filip Van Loock

Kreglinger vindt zichzelf opnieuw uit. Het wordt een knaller of een misser.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content