Een jaar geleden ontstond Kyndryl, een spin-off van IBM. Het nam de managed services van het bedrijf op zich. In België en Luxemburg staat Liesbet D'Hoker aan het hoofd van die nieuwe onderneming. Zij leidde de afgelopen vijf jaar al de Infrastructure Services Unit bij IBM België, waar ze verantwoordelijk was voor de klantenrelaties, de groei en de end-to-end-delivery. D'Hoker had daarvoor al een lange carrière bij IBM achter de rug.
...

Een jaar geleden ontstond Kyndryl, een spin-off van IBM. Het nam de managed services van het bedrijf op zich. In België en Luxemburg staat Liesbet D'Hoker aan het hoofd van die nieuwe onderneming. Zij leidde de afgelopen vijf jaar al de Infrastructure Services Unit bij IBM België, waar ze verantwoordelijk was voor de klantenrelaties, de groei en de end-to-end-delivery. D'Hoker had daarvoor al een lange carrière bij IBM achter de rug. Vanaf de start had Kyndryl wereldwijd meteen 90.000 mensen in dienst, vaak mensen die al jaren bij IBM werkten. "Samen zijn ze goed voor 27.000 jaar aan ervaring. Daarom wordt het ook de grootste en oudste start-up te wereld genoemd", zegt Liesbet D'Hoker. "Wij leveren technologie- en IT-infrastructuurdiensten. De klanten moeten in hun digitale transformatie keuzes maken over belangrijke technologie: cloud, artificiële intelligentie, automatisering, cybersecurity. We begeleiden daarbij, implementeren de projecten en beheren de IT-infrastructuur." Hoe plaatst u zich in de markt? LIESBET D'HOKER. "Ook al zijn we een start-up, we kunnen uitpakken met de ervaring van onze experts. Kyndryl levert diensten aan 4.000 klanten wereldwijd, waarvan drie kwart in de Fortune 100 staat. We zijn de grootste provider van IT-infrastructuur in de wereld. We hebben decennia ervaring in intellectuele eigendom en patenten. Door de onafhankelijkheid van IBM kunnen we ons in alle vrijheid aanpassen aan de behoeften van de klanten. We kunnen de klanten helpen, los van het technologieplatform dat ze gekozen hebben." Hoe kijkt u terug op het voorbije jaar? D'HOKER. "Positief is dat onze klanten van België en Luxemburg zijn overgekomen naar Kyndryl en we goede feedback krijgen van hen. De teams zijn versterkt met zowel seniors als schoolverlaters. Er is veel inzet van medewerkers om in die transformatie mee te stappen. Kyndryl is intern overgaan naar een veel flexibeler en vlakker model, waardoor we dichter bij de teams staan." Zijn de klanten vooral grote bedrijven? D'HOKER. "Grote bedrijven en kmo's. We hebben een belangrijke positie in de financiële sector van België en Luxemburg. Ook een retailer als Carrefour behoort tot de klanten waarvoor we een cloudomgeving beheren. We zijn ook actief in de openbare sector, waar veel kleine organisatie rekenen op onze IT-diensten." Een klassieke vraag in IT: is het niet heel moeilijk om medewerkers te vinden? D'HOKER. "Iedereen van het departement bij IBM is overgekomen. In België en Luxemburg telt Kyndryl zo'n 600 medewerkers. Het is inderdaad niet gemakkelijk om IT'ers te vinden, maar we leiden iedereen op. We vinden het belangrijk niet enkel mensen met een IBM-achtergrond aan te werven. Dat zorgt voor een frisse kijk op veel zaken." Waar komt de naam Kyndryl vandaan? D'HOKER. "Het is een samentrekking van twee Engelstalige woorden: kinship en tendril. Kinship duidt op belangrijke relaties met de klanten en de medewerkers. Tendril is een groene rank en verwijst naar groei."