DE OOSTERSE TREKJES VAN ARTAL

“Artal is een familiale groep, een privé-aangelegenheid,” meldde baron Guy Ullens in 1997 hoffelijk per brief aan Trends, toen dit blad de Aziatische belangen van de voedingsholding onder de loep nam. Zijn familiale groep heeft altijd wel wat oosterse trekjes gehad: het afsluiten van deals gebeurt discreet achter de schermen, zoals Chinese tycoons te werk gaan in Zuidoost-Azië. Enkele hoogtepunten.

1984. Oprichting Artal als Luxemburgse diversificatieholding van de Tiense Suikerraffinaderij.

1987. Tiense Suikerraffinaderij verwerft de controle over het pralinehuis Neuhaus.

1989. Verkoop Tiense Suiker-groep aan het Duitse Südzucker voor 954 miljoen euro, onder impuls van Guy Ullens de Schooten en Eric Wittouck.

eind jaren ’80. De familie Ullens de Schooten-Wittouck herschikt haar financiële belangen in Artal. Neuhaus en diverse andere voedingsbelangen worden ondergebracht in het beursvehikel Beledia, dat via Artal wordt gecontroleerd.

maart 1990. Beursintroductie van Beledia.

eind 1990. Artal beslist om Beledia van de beurs te halen.

1992. Artal doet zijn eerste investeringen in Azië. Vijf jaar later heeft de groep over het hele continent 42 bedrijven onder zijn vleugels.

1993. Artal verkoopt zijn belangrijkste participaties in de Amerikaanse voedingssector aan de Texaanse miljardair Robert Bass.

1995. Artal verwerft de gedeelde controle over Keebler, de tweede grootste koekjesproducent van de VS.

jaren ’90. In Europa concentreert Artal zich op industriële bakkerijen (vooral in Frankrijk, onder meer Harrys France, en Spanje) en de productie van biscuits ( Poult en Cremers). Die activiteiten zijn goed voor driekwart van de Europese omzet.

1996. Verkoop Plant Genetic Systems (PGS) aan Duitse AgrEvo voor 545 miljoen euro. Beledia bezit 36 % in PGS.

februari 1997. Beursintroductie Neuhaus. Artal Nederland BV plaatst via de beurs 66 % van de aandelen.

1997. Artal verkoopt wafelbakkerij Cremers aan koekjesconcern Corona-Lotus.

1998. Artal Nederland BV verkoopt de resterende 34 % van Neuhaus aan een groep institutionele investeerders.

1999. Artal neemt de afslankingsproducten van Weight Watchers over van de Amerikaanse multinational Heinz.

2001. Artal incasseert een meerwaarde van 2,5 miljard euro bij de beursgang van Weight Watchers en blijft voor 78,8 % eigenaar.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content