DE NIEUWE WACHT

“De komst van een Fransman aan het roer van het Belgische filiaal van Fnac mag niet gezien worden als een zet om orde op zaken te stellen,” zegt Gérard de Sède (49 j.), die recentelijk in ons land is aangekomen. “De groep heeft gewoon ontwikkelingsprojecten in Europa en dus ook in België. Mijn ervaring van bij Fnac-Frankrijk kan daarbij nuttig zijn.”

De Sède, afkomstig uit Lyon, was tot voor kort directeur van Fnac Codirep (de maatschappij die de Fnac-verkooppunten van de Parijse randstad groepeert). Nu komt hij aan het hoofd te staan van een nationaal filiaal met half zoveel winkels (4) en ook een twee keer lagere omzet (4,5 miljard frank in 1995). “De nieuwe aandeelhouder de groep Pinault-Printemps-Redoute wil de internationale expansie een nieuwe dynamiek geven. We zouden in België gemakkelijk het aantal verkooppunten kunnen verdubbelen. We moeten alleen de aandeelhouders overhalen.”

Gérard de Sède werd geboren in Montpellier, studeerde economische wetenschappen in Lyon en werkte daarna twee jaar in Guadeloupe, voor rekening van de Franse ontwikkelingssamenwerking. Vervolgens startte hij zijn loopbaan in het oosten van Frankrijk. “In onze familie kiezen we vooral voor de openbare werken.” De jonge afgestudeerde ging eerst in dienst bij het familiebedrijf en zette daarna zijn eigen zaak op. Dat experiment duurde vier jaar. In 1978 keerde hij terug naar Lyon en bereidde hij de opening voor van de eerste Auchan-hypermarkt in de regio Rhône-Alpes. In 1986 was hij net tot adjunct-directeur gepromoveerd, toen Fnac hem aantrok om de leiding te nemen van de winkel in Lyon, in termen van omzet het vierde grootste verkooppunt van de groep. In die periode was de belangrijkste aandeelhouder van Fnac de verzekeringsgroep GMF. Op verzoek van de voorzitter van de groep legde de Sède in 1989 zijn functies neer om de regionale directie van GMF in de regio Rhône-Alpes waar te nemen. Drie jaar later stuurde dezelfde voorzitter hem naar de Parijse randstad, als hoofd van Fnac Codirep.

Gérard de Sède, die sinds 10 maart in Brussel op post is, lijkt niet bang voor de schok die de aankomst van Virgin Megastore in onze hoofdstad heeft veroorzaakt hij is ten slotte gewend aan de concurrentie waarmee Fnac in Parijs moet afrekenen. “Er begint hard gevochten te worden op de Belgische markt,” merkt hij op. “Dat bewijst op z’n minst dat die markt bestaat.”

Hij is zich bewust van het oude karakter van de Belgische winkels (Brussel, Antwerpen, Gent en Luik) en wil ze een nieuwe impuls geven. Toch blijft hij overtuigd van de kracht van het concept. “Ketens als Virgin, Free Record Shop of Exel zijn echte concurrenten, maar zij zijn elk in één bepaalde sector gespecialiseerd. Wij blijven de enige die vier producten controleert : beeld, geluid, boeken/platen en micro-informatica. Dat is onze grote kracht.”

GÉRARD DE SEDE (FNAC) Er wordt hard gevochten op de Belgische markt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content