De nieuwe telecomwet in een notendop

De nieuwe telecomwet moet Easy Switch nieuw leven inblazen. Easy Switch verplicht operatoren op hun facturen een code te vermelden. Als u die code meedeelt aan een nieuwe provider, zorgt die ervoor dat alles netjes wordt opgezegd bij de vorige provider en wordt overgedragen. Voortaan kunnen behalve particulieren ook kleine ondernemingen daarvan gebruikmaken.

Soms hebben mensen een e-mailadres gekoppeld aan een provider zoals @skynet.be. In het verleden kreeg u achttien maanden toegang tot uw mailbox bij de vorige provider. Die periode wordt verlengd, maar de operator mag daar een vergoeding voor vragen.

De lange wachttijden bij de klantendiensten moeten op de schop. Krijgt u na 2,5 minuten wachtmuziek geen medewerker aan de lijn, dan moet u uw gegevens kunnen achterlaten. De provider is verplicht binnen de 24 uur contact met u op te nemen.

Elke operator moet zijn facturen op dezelfde manier samenvatten in een ‘uniforme factsheet’. Operatoren moeten ook elk jaar het goedkoopste abonnement op uw factuur kenbaar maken en communiceren via e-mail en sms.

Volgens minister van Telecommunicatie Petra De Sutter (Groen) worden in België gemiddeld 12.000 frauduleuze sms’en per dag gemeld. De nieuwe telecomwet laat providers toe consumenten beter te beschermen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content