Toon Osaer (47) neemt de vrijgekomen stoel van hoofdredacteur van het christelijke weekblad Kerk + Leven in. Die positie werd in september vacant, toen Mark Van de Voorde raadgever werd bij Vlaams minister-president Yves Leterme (CD&V).
...

Toon Osaer (47) neemt de vrijgekomen stoel van hoofdredacteur van het christelijke weekblad Kerk + Leven in. Die positie werd in september vacant, toen Mark Van de Voorde raadgever werd bij Vlaams minister-president Yves Leterme (CD&V). Volgens Osaer zal de functie van hoofdredacteur iets anders worden ingevuld dan vroeger. "De raad van bestuur verwacht dat de hoofdredacteur ook nadenkt over synergie binnen de katholieke media. Hoe kunnen we bijvoorbeeld samenwerken met internetsites als Kerknet en met spiritualistische of theologische tijdschriften? Dat wil niet zeggen dat er een integratie komt, maar we kunnen er wel over nadenken."Toon Osaer is geen vreemde in de katholieke wereld. Hij studeerde geschiedenis aan de KU Leuven, was er enige tijd assistent, werkte enkele jaren bij het Katholiek Documentatie- en Onderzoekscentrum (nu Onderzoekscentrum voor Religie, Cultuur en Samenleving). In 1988 kwam hij als woordvoerder naar het aartsbisdom Mechelen. Kerk + Leven is met een oplage van bijna 500.000 exemplaren en met 915.000 lezers een van de grootste gedrukte media in Vlaanderen. Alleen de Streekkrant heeft meer lezers. Het blad bestaat uit drie luiken: een parochiaal gedeelte, een dioce-saan en een interdiocesaan deel. Dat betekent ook dat er drie redacties zijn. Osaer: "Die lokale verankering moeten we in de toekomst bewaren. Nu er federaties van parochies komen, moeten we daar met het parochieblad op inspelen, maar de lokale herkenbaarheid moet groot blijven."Het parochieblad is zelfbedruipend dankzij de abonnementsgelden en enkele adverteerders in het nationale katern. Het werven van adverteerders blijft een grote opgave. Kijkt Kerk + Leven nauwlettend toe op de reclame die in het blad komt? Osaer: "Er zijn bepaalde regels. Reclame die op een of andere manier denigrerend is voor religieuze of humane waarden, kan niet. Ook reclame waarin bijvoorbeeld het Onze Vader wordt gebruikt, komt er niet in. Voorts gebruiken we de ethische code van de Jury voor Eerlijke Praktijken in de reclame."Toon Osaer (47). Wordt: hoofdredacteur van Kerk + Leven. Vrije tijd: lezen en ontspanning met vrienden. Ad van PoppelKerk + Leven is met een oplage van bijna 500.000 exemplaren en met 915.000 lezers een van de grootste gedrukte media in Vlaanderen.