Londen.
...

Londen.Op de potloden, T-shirts, bekers, zichtkaarten en het verpakkingspapier staat de klaproos, de poppy van Flanders Fields. Tot in de details is de "exhibit" in Ieper uitgepuurd. Je marcheert in de slag om Passendale, hoort de beschieting van Ieper, beleeft de noodoperatie onder tentzeil, ruikt de gasaanval op de loopgraven, springt een halve meter op als een obus ontbrandt. Schermen, video's, rook, lampen, klanken. Je bent acteur in een ontroerende poppenkast. Busladingen Britten arriveren al weken aan de Lakenhalle voor het jongste programmapunt van de Battlefields Tour of Flanders.Peter Slosse van de Toeristische Dienst: " In Flanders Fields is een investering van 120 miljoen frank. Sedert de opening op vier april jongstleden tellen we 82.000 bezoekers, het dubbele van het aantal over eenzelfde periode in het oude oorlogsmuseum." Aan de overzijde van de zee hangen uit de zoldering verwrongen buizen en slierten bedrading. Het ruisen van de golven en een granaatinslag klinkt. Her Majesty's Navy bestelde een tentoonstelling over zeeslagen voor haar basis in Portsmouth. Geen stofferige schilderijen of beschimmelde documenten. Neen, de heuse virtuele omgeving van een zeeslag. Dus, de machinekamer na een torpedo-hit. HerinneringsmachinesEvent in Londen is de bouwer van In Flanders Fields en het nieuwe Navy Museum. De fles Evian staat demonstratief op de lange vergadertafel. Je zit bij sophisticates, het bronwater van Buxton uit de venen boven Manchester is niet hip. Event bestaat twaalf jaar en is het sterkst buitenlands bedrijvig onder de Britse ontwerpers van de golf van educatieve museums die over Europa rolt. Gemiddeld opent maandelijks één nieuwe hall met video's, hersamengestelde situaties, nostalgische voorwerpen, merchandised products. Event heeft plannen in de lade voor een feestelijk talenmuseum in de grenspost van Rekkem (België). De Britten werkten actief samen met Meyvaert Glass Engineering van Gent en Potteau Labo van Heule voor In Flanders Fields. De goede relaties worden verdergezet. In de negentiende eeuw gaven museums aan het volk voor de eerste maal een blik op de eeuwen en de continenten. De onderwijzer van de massa's is vandaag de foto, de film, de tv, de goedkope reis, het internet. Museums verliezen hun voorrang en repliceren met ontspanning en technologie. De beroepshistorici hebben schrik van dat gladde verhaal. "Who controls the past, controls the future; who controls the present, controls the past", schreef George Orwell in Nineteen Eighty-Four. GroeibrancheEvent werd gesticht in 1986 door Steve Simons en Celestine Phelan. Vrij snel zat Event in de visitor attractions, een nieuwigheid. Een voorbeeld: het bezoekers- en educatiecentrum Cadbury's World van de dranken- en chocoladefabrikant. "Meestal wordt gestart met een vaag idee, een vondst, die dan door ons wordt geconcretiseerd," zegt David Gosling, de schepper van In Flanders Fields, en een oude getrouwe van Event. Groot-Brittannië bulkt van het geld voor het edu-toerisme. Handenvol public private partnerships ontvangen ponden van de National Lottery, bij voorkeur voor landmark projects om de stadscentra te animeren. Discovery is een tentoonstelling (12 miljoen pond) over wetenschappen in Birmingham, aan de wieg van de industriële revolutie. In Newcastle-on-Tyne - de ex-hoofdstad van de kolennijverheid - groeit het International Centre for Life (54 miljoen pond), een show over de levenswetenschappen. Een museum over de wet in Nottingham, het schip van de Zuidpoolreiziger Scott in Dundee, een buskruitfabriek in Londen, de schatten van Canterbury Cathedral en dies meer zitten in de referentielijst. In een hoek staan de maquettes van Olympic Spirit, een visitor attraction over de Olympische Spelen. David Gosling: "De eerste doelgroep zijn steden die de Olympische Spelen niet mochten organiseren. We groeperen "exhibits" rond kayaking, boksen, fietsen, schermen. De eerste zal gebouwd worden in de wielerbaan van München." Event (omzet 150 miljoen frank) heeft 57 medewerkers, waaronder een aantal buitenlanders, en beslaat de bovenverdieping van Clove Building achter het Design Museum. De Vlaamse kantoorontwerper Bulo heeft zijn toonzaal op het gelijkvloers. Event dingt vandaag mee naar 35 projecten. David Gosling: "De vuistregel is dat je voor 1000 vierkante meter al snel 2 jaar bezig bent." De omzet wordt voor de helft gehaald uit de VK-markt, voor de helft uit het buitenland. Het team is samengesteld uit architecten, binnenhuis-ontwerpers, scenaristen, researchers, filmregisseurs, filmmonteurs. "Wij willen controle hebben op het totale product," zegt David Gosling. "We zoeken dringend nieuwe medewerkers, dit is een groeisector." Onderzoek van Business Strategies, een Brits raadgevend bureau, toont aan dat in 2006 in het VK het aantal creative professionals (tekenaars, filmers, dansers, zangers...) hoger zal zijn dan het aantal ambachtslui. FRANS CROLS