Met 60.000 mensen die de Truck Races komen aanschouwen, beleeft het circuit van Zolder dit weekend zijn laatste groot publieksevenement van het seizoen. Wat echter niet betekent dat Jan Verschraegen (33 j.), sinds 1 augustus algemeen directeur van de vzw Terlamen, daarna aan een winterslaap kan beginnen. Want ook als het massale publiek er niet is, laten testrijders in oefensessies de motoren brullen of komen wielerploegen hier veel stiller op training.
...

Met 60.000 mensen die de Truck Races komen aanschouwen, beleeft het circuit van Zolder dit weekend zijn laatste groot publieksevenement van het seizoen. Wat echter niet betekent dat Jan Verschraegen (33 j.), sinds 1 augustus algemeen directeur van de vzw Terlamen, daarna aan een winterslaap kan beginnen. Want ook als het massale publiek er niet is, laten testrijders in oefensessies de motoren brullen of komen wielerploegen hier veel stiller op training. De vzw Terlamen, volledig privé-initiatief, tekent voor de uitbating van het circuit van Zolder de gemeente is eigenaar , en draait een omzet van zowat 200 miljoen frank. Dat vergt een stevig management. Verschraegen is blij dat zijn voorganger Maurice Beliën hem daarbij met wijze raad wil blijven steunen. Zelf brengt hij een dosis ervaring mee uit sectoren die met racen niks vandoen hebben. Na zijn opleiding TEW aan de Ufsia dook hij in 1989 als management trainee "in het papier" bij de Britse groep Wiggins-Teape. Op een stagejaar in Groot-Brittannië volgde een terugkeer naar ons land als market manager fine paper voor de Benelux. Enkele jaren later gaf het samengaan van het bedrijf met de Franse concurrent Arjomarie het ontstaan aan de groep Arjo-Wiggins. Voor Verschraegen betekende het dat hij twee commerciële ploegen moest samensmeden. "Een leerrijke periode," commentarieert hij. Begin '93 stapte hij over naar de grafische groothandel Scaldia in Wilrijk, om er directeur verkoop en marketing te worden. Ook daar lagen wat later fusieplannen op tafel : Scaldia ging samen met Bührmann Papyrus. Als commercieel directeur van het nieuwe Scaldia-Bührmann in Kortenberg leidde Verschraegen een groep van 60 à 70 mensen. Maar hij zocht een grotere uitdaging : hij wilde ergens het algemeen beleid gaan uitstippelen. In Zolder kon dat, en omdat hij er flink wat creatieve mogelijkheden in zag, hapte Verschraegen toe. Zijn plannen voor het circuit focussen onder meer op (dringend) onderhoud en verdere uitbouw van de 33 jaar oude infrastructuur : vernieuwing van de kantoren, plaatsen van een geluidsisolerende muur rond de omloop, en het uitbouwen (samen met Touring) van een rijvaardigheidscentrum. Het zélf organiseren van een aantal races (wat men in Francorchamps níet doet, daar werkt men enkel receptief) blijft uiteraard een hoofdzaak. De komende jaren wil de nieuwe directeur graag een paar wedstrijden met internationale uitstraling toevoegen aan de bestaande evenementen als de 24 Uren van Zolder, de European Historic Grand Prix enzovoort. "Of een Wereldkampioenschap Wielrennen zoals in '69, of nog : grote concerten, festivals. De knowhow om massamanifestaties te organiseren is hier immers volop aanwezig." En dan, overtuigd : "Op termijn zie ik hier ook, mits wat aanpassingen aan de omloop, opnieuw Formule-1-races doorgaan."Zelf is Verschraegen geen speed-freak, pendelen tussen Kruibeke (waar hij woont met vrouw en twee kinderen) en Zolder gebeurt met respect voor de snelheidslimieten, zo beweert hij. JAN VERSCHRAEGEN (CIRCUIT VAN ZOLDER) Op termijn zie ik hier opnieuw Formule-1-races doorgaan.