Ho Chi Minh.
...

Ho Chi Minh.Toen Le Van Kiem in 1975 het pas "bevrijde" Saigon binnentrok, was deze ingenieur uit het Noord-Vietnamese Hanoi vastbesloten om de weerspannige zakenwereld "in het zuiden" onder controle van de overheid te plaatsen. Maar nadat hij dit ook had geprobeerd (hij was een hoge ambtenaar bij het ministerie van Vervoer), veranderde hij radicaal van mening. "Ik ontdekte dat privé-bedrijven efficiënter waren." In 1989 richtte hij zijn eigen bedrijf, Huy Hoang, op dat in zowat alles actief is : van confectie tot grote hydro-elektrische projecten. Le Van Kiem heeft een Indonesische partner voor een keramiekbedrijf van 17 miljoen VS-dollar aangetrokken en van een aan de beurs van Dublin genoteerd beleggingsfonds een lening van 3,9 miljoen VS-dollar gekregen. Met activa die grosso modo 50 miljoen VS-dollar vertegenwoordigden en een omzet van meer dan 40 miljoen VS-dollar, wordt Huy Hoang als het grootste privé-bedrijf in Vietnam beschouwd. Kiem pronkt met een met diamanten ingelegd uurwerk prijskaartje : 60.000 dollar en heeft een uitgebreid wagenpark van Mercedes-Benz. Vorige maand was hij de eerste in het land die een Rolls-Royce kocht. Wanneer je hem vraagt waarom hij zo'n limousine nodig heeft, kijkt Kiem verrast op : "Om met mijn gezin naar het strand te rijden", antwoordt hij na een tijdje.Door Huy Hoang tot een winstgevend conglomeraat uit te bouwen, is Kiem één van de weinige privé-zakenlui die het onmogelijke waar heeft kunnen maken in een land als Vietnam, waar het economische speelveld zeer duidelijk naar de kant van de overheidsbedrijven overhelt. Ondanks het feit dan Hanoi zich officieel bij de markteconomie aansluit, kunnen slechts heel weinig privé-bedrijven er tot de topklasse doordringen.Ondanks al zijn ondernemingsgeestdrift had de 50-jarige Kiem het zonder eersteklas politieke relaties nooit zover kunnen schoppen. De omzet van Huy Hoang lag in 1995 acht keer hoger dan in 1990 en Kiem verwacht dat hij dit jaar tot 80 miljoen VS-dollar zal verdubbelen.Met een door Hanoi gesubsidieerd schuldterugbetalingsschema maakte hij enorme winsten op de export van confectie naar Rusland. Nu heeft Huy Hoang twee gigantische kledingateliers waar meer dan 3000 mensen werken. Volgens Kiem leverden de ateliers vorig jaar voor 28 miljoen dollar inkomsten op dat is zowat 70 % van de totale groepsomzet. Twee derde van de kledingstukken gaat naar Europa, vooral Duitsland. Maar het grote geld zit volgens Le Van Kiem nu in de bouwsector. Het bedrijf heeft zijn strategie hieraan aangepast : het is een agressieve bieder bij aanbestedingen en is eigen vastgoedprojecten aan het uitwerken. Eén van de tot nu toe grootste projecten was een bestelling van een rotonde in het centrum van de stad Ho Chi Minh. Huy Hoang installeerde ook een deel van de pylonen van het grootste bouwproject in Vietnam : een elektriciteitslijn die van noord naar zuid dwars door het land loopt.LE VAN KIEM (HUY HONG-GROUP) Stortte zich op het kapitalistisch zakenleven met de overgave van een bekeerling.