Bedrijfsspionnen kunnen hun kans wagen bij Quick. De kantoren van de fastfoodketen herbergen namelijk een resem boeken. Daarin, op datum en aangeduid met kleur, de nota's die Annick Van Overstraeten (44) tijdens elke bijeenkomst maakte tot ze er in september stopte als algemeen directeur voor België en Luxemburg. Als gedelegeerd bestuurder van de restaurantketen Lunch Garden begint ze aan een nieuw oeuvre, want ze woont geen vergadering bij zonder zo'n groot notitieboek. "Als ik iets heb opgeschreven, zit het meteen in mijn geheugen", verklaart Van Overstraeten.
...

Bedrijfsspionnen kunnen hun kans wagen bij Quick. De kantoren van de fastfoodketen herbergen namelijk een resem boeken. Daarin, op datum en aangeduid met kleur, de nota's die Annick Van Overstraeten (44) tijdens elke bijeenkomst maakte tot ze er in september stopte als algemeen directeur voor België en Luxemburg. Als gedelegeerd bestuurder van de restaurantketen Lunch Garden begint ze aan een nieuw oeuvre, want ze woont geen vergadering bij zonder zo'n groot notitieboek. "Als ik iets heb opgeschreven, zit het meteen in mijn geheugen", verklaart Van Overstraeten. Op de eerste pagina's noteert ze nu misschien dat hoognodige investeringen in de vernieuwing van de restaurants en in het opsmukken van het imago vaak werden uitgesteld bij Lunch Garden. De restaurantketen veranderde de afgelopen jaren immers geregeld van aandeelhouder. De Nederlandse investeringsgroep H2 Equity Partners, KBC Private Equity en Solferino, van Grégoire de Spoelberch en Thibaut van Hövell, hebben vandaag de aandelen in handen. "Wat je daar noemt, zijn absoluut uitdagingen", bevestigt Van Overstraeten. "Dat maakt het ook zo plezierig. Van dag tot dag werken, vind ik minder interessant." Toch is het de eerste keer dat deze dame een trekkersrol moet spelen in een bedrijfsommekeer. Hoewel ze bij Quick in Nederland en België haar eigen koers kon varen, werd de strategie deels in Frankrijk bepaald. "Ze stelt de juiste prioriteiten als ze een strategie naar de Belgische markt moet vertalen", analyseert Stef Meulemans, de CEO van Top Brands, het bedrijf boven Pizza Hut in België en Frankrijk. Ook bij Lunch Garden ziet het ernaar uit dat Van Overstraeten de visie van de aandeelhouders zal moeten vertalen. Net op dat punt zou het de voorbije drie maanden zijn misgelopen bij Planet Parfum, waar Van Overstraeten afgelopen herfst algemeen directeur werd. "Ik kan het nog altijd goed vinden met de aandeelhouders, Ackermans & van Haaren en de Nationale Portefeuillemaatschappij. Ik hield er wel een heel andere visie op na dan de topman van Distriplus (waar Planet Parfum onderdeel van uitmaakt, nvdr). Dan kan je beter snel opstappen", legt Van Overstraeten haar vertrek uit. "Deze keer heb ik zeer goed gecheckt of onze visies overeenkomen." Na haar studies economische wetenschappen werkte Van Overstraeten eerder al bij Philips, bij de kinderkledingketen Dujardin en bij Mayerline. Bij Leonidas zette ze als marketingmanager mee de marketingafdeling op. "Daar heb ik echt leren werken", herinnert ze zich. "De toenmalige gedelegeerd bestuurder, Maria Kesdekoglu, leerde me tot het uiterste te gaan en alles altijd in detail uit te werken." Dat paste Van Overstraten kennelijk ook toe op haar look, want ze wordt steevast omschreven als een erg stijlvolle persoon die je nooit kunt betrappen op een uiterlijk detail dat niet in orde is. "Het is gewoon leuk om mezelf te verzorgen. Het toont ook een minimum aan respect voor anderen", vindt ze. Enkele kennissen noemen haar een harde tante die in onderhandelingen voet bij stuk houdt, maar die omschrijving klopt niet volgens Jean-Paul Van Avermaet, de CEO van Autogrill. "Annick is het bewijs dat eerste indrukken niet altijd correct zijn", merkt hij op. "Al komt ze eerst misschien afstandelijk over, zo is ze helemaal niet." Yves Christiaens, de financieel directeur van Colmar, vult aan: "Bij sectorvergaderingen anticipeert ze altijd op mogelijke acties van de vakbonden om die mensen niet tegen de borst te stoten." Die kwaliteit komt Van Overstraeten vast van pas bij Lunch Garden. Bjorn De Smet van het ABVV hoopt alvast dat het personeelsbeleid van de restaurantketen niet gaat lijken op dat van een fastfoodketen, waar snelle personeelswissels geen uitzondering zijn. Misschien stelt het hem gerust dat Van Overstraeten de dochter is van IMEC-oprichter Roger Van Overstraeten. "De vergelijking met hem wil ik niet maken", vertelt ze, "maar ik heb wel van hem geleerd dat je altijd eerlijk moet blijven, ook in zaken." Door Sjoukje Smedts illustratie: Jens ClaessensEen erg stijlvolle persoon die je nooit kunt betrappen op een uiterlijk detail dat niet in orde is.