Na juridische controle van de vertalingen zal de Europese Raad van ministers begin april de modernisering van de bestaande richtlijnen over de jaarrekeningen goedkeuren. Daarmee kunnen de EU-lidstaten tegen 2005 hun boekhoudwetgeving aan de international accounting standards (IAS) aanpassen. Zo worden balansen van de beursgenoteerde bedrijven in de Europese Unie perfect vergelijkbaar. Hiermee zet Europa zelfs e...

Na juridische controle van de vertalingen zal de Europese Raad van ministers begin april de modernisering van de bestaande richtlijnen over de jaarrekeningen goedkeuren. Daarmee kunnen de EU-lidstaten tegen 2005 hun boekhoudwetgeving aan de international accounting standards (IAS) aanpassen. Zo worden balansen van de beursgenoteerde bedrijven in de Europese Unie perfect vergelijkbaar. Hiermee zet Europa zelfs een stap verder dan de Verenigde Staten, waar voorlopig de oude normen ( US GAAP) behouden blijven. Begin 2003 keurde het Europees Parlement de amendementen unaniem goed. Rapporteur Marianne Thyssen (CD&V): "Al tientallen jaren tracht de Europese Commissie de financiële verslaggeving vruchteloos te harmoniseren. Met de introductie van IAS slaan we nu verschillende vliegen in één klap. Door de toepassing van dezelfde regels verbeteren we niet alleen de transparantie en de communicatie met de aandeelhouder, maar vergemakkelijken we ook een aantal transacties - zoals de grensoverschrijdende fusies, de overnames en het aantrekken van buitenlands kapitaal." Met het oog op een democratische controle blijven de Europese richtlijnen wel de grondslag voor de boekhouding. De IAS-normen, die zopas officieel in het Nederlands vertaald werden, zijn opgesteld door specialisten uit het beroepsleven zelf. In die werkgroep zetelt de Europese Commissie enkel als waarnemer. De lidstaten behouden ook het recht om IAS al dan niet voor enkelvoudige jaarrekeningen of niet-beursgenoteerde bedrijven op te leggen. Die optie is belangrijk voor een KMO-land als België. Ondanks de overgangsmaatregelen, evolueert alles en iedereen toch naar IAS. Daarom pleit Thyssen bij de Europese Commissie nu al voor een KMO-effectenrapport om de eventuele overschakeling van die doelgroep soepel te laten verlopen.Ten slotte verwacht het Vlaams europarlementslid op termijn een doorsijpelingseffect, namelijk de loskoppeling tussen het fiscaal en het boekhoudrecht - zoals nu al in Nederland en Groot-Brittannië bestaat. Thyssen: "Denemarken heeft al de eerste stap naar een gescheiden stelsel gezet. Ons land zal noodgedwongen ook een keuze moeten maken."E.P. [{ssquf}]