De nieuwe beelden stormers

Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

België krijgt in de komende maanden echte internettelevisie, WeePeeTV. De starter koppelt een voorzichtige aanpak aan grondige expertise en lage kosten.

Op het Wetenschapspark van Oostende werkt een onwaarschijnlijk clubje aan het eerste echte Belgische ‘ over the top‘-televisieplatform (OTT). Dat is televisie via internet, onafhankelijk van de internetleverancier. WeePee New Media Ventures (NMV) is een uit de hand gelopen hobbyproject van Joeri Van Dooren (35), een Dendermondenaar die op zijn zestiende al meedraaide met Freenet in Gent. In 2007 begon hij zijn eigen telefoonmaatschappij, WeePee. Die levert internettelefonie aan resellers, volledig in zelfbediening op een zelf ontwikkeld platform. Het vak leerde Van Dooren bij Innet, het huidige Verizon Business in België. Zijn visitekaartje in de jaren negentig was de co-ontwikkeling van het internationale transactiesysteem van Fleurop Interflora, de Zwitserse keten van online bloemendistributeurs.

Andrew Turner is gedelegeerd bestuurder van WeePee New Media Ventures, waarin WeePee zijn tv-activiteiten heeft afgesplitst. Hij kent Van Dooren al van zijn achttiende, toen ze samen voor Innet werkten. Een jaar geleden werd hij co-investeerder en cozaakvoerder van WeePee. Übergeek Turner (32) is bachelor in business information systems van de University of East Anglia. Financieel directeur Johan Camp – een ex-investeringsmanager van LRM – en directeur beveiliging en toezicht Johan Meire kent hij van zijn studie masters in general management bij Vlerick. Tien jaar consultancy in telecommunicatie bij Telenet, Easynet, BT Belgium, Altran en Newtec hebben hem streetwise gemaakt.

‘Gewoon tv’

Zo op het oog is WeePeeTV niet te onderscheiden van andere digitale televisie, al duurt het mogelijk een fractie langer eer het beeld start. “WeePeeTV is gewoon tv”, galmt Turner. “Waar je kijkt, maakt niet uit. Als je een internetverbinding hebt, klaar. Je kijkt op wat je wil: op je iPad, je Windows-laptop, je Samsung Galaxy, je SmartTV…”

“Uit de basiszenders kies je er tien voor je geld. Je kan elke dag veranderen”, legt hij het geplande aanbod uit. “Daarnaast zijn er premiumkanalen. Die kiezen er expliciet voor om een bijkomende prijs te vragen. Met dat soort partners delen we de inkomsten. Wij proberen alles te doen in overleg met onze contentleveranciers.”

Welke kanalen precies beschikbaar zullen zijn bij de lancering, houdt Turner achter de hand. Hij rekent op 150 kanalen eind 2013. “De abonnementsprijs zal competitief zijn”, belooft hij. Distribueren wil WeePee NMV doen via een “grote retailketen waarmee we een principieel akkoord hebben”, de “ongeveer 130” eigen resellers van WeePee en rechtstreeks.

Waarschijnlijk zal WeePee NMV veel leren van Mobile Vikings, de snelgroeiende mobiele virtuele netwerkoperator. De marketingdirecteur is Chris Demeyere, die in november 2010 als conversation manager bij Mobile Vikings begon. Toen hij daar een jaar later vertrok, had Andrew Turner binnen de minuut zijn tweet opgepikt.

Jongeren

WeePeeTV mikt op wat Turner de cable cutters noemt, “mensen die geen kabelabonnement willen betalen voor 200 zenders die ze toch niet bekijken”. Voor hem zijn dat kotstudenten of jongeren die op eigen benen gaan staan. Een groep die niet meteen in de Telenet-statistieken verschijnt (het verloop bij Telenet ligt historisch laag: 7,1 procent op jaarbasis). Dat is volgens de WeePeeTV-ploeg een kwestie van tijd. “Tieners van 16 of 17 jaar keken vijf jaar geleden misschien vijf uur per dag tv”, zegt Demeyere. “Dat is nu twee uur. Voor de rest zitten ze achter de computer. Het verloop zál toenemen zodra die mensen eind twintig, begin dertig zijn. Als ze alleen gaan wonen, nemen ze geen kabelabonnement.”

“Dat is de richting die de markt uitgaat”, vult Turner aan. “Mensen willen mediaconsumptie meer persoonlijk, meer vrij, meer op hun manier, op hun toestel, op hun moment. Wij spelen dat spel mee.”

Niet zonder de belangrijke zenders

Tv-onderzoeker Erik Dejonghe is sceptisch. Hij verwacht dat Belgacom en Telenet de zenders onder druk zetten om OTT links te laten liggen. “Kijkers wisselen vlot tussen kanalen, maar slechts sporadisch van ontvangstplatform. Een kanaal kan er dus niet op rekenen dat een kijker hem ‘volgt’ naar een alternatief platform, tenzij omschakelen heel gemakkelijk is. Aansluiten bij een nieuw platform , betekent voor een zender dus geen vergroting van zijn marktbereik – de vakantiekijkers van TV Vlaanderen waren een uitzondering – maar een marktherschikking. Er staan geen extra inkomsten uit advertenties tegenover.”

Anderzijds moet een nieuw platform natuurlijk wél alle belangrijke zenders hebben, of het is commercieel waardeloos, vindt Dejonghe. “Geen kat neemt een betaalabonnement op Teletenne (het antenneaanbod van Telenet, nvdr.) zolang de VMMa-kanalen er niet op beschikbaar zijn”, meent hij.

Turner wil WeePeeTV niet lanceren zonder de belangrijkste zenders aan boord. Ondertussen zet het in op het aanbieden van zijn tv-platform aan anderen.

Facilitair bedrijf

“Voor ons is het retailmerk WeePeeTV eigenlijk een showcase van wat wij het WeePee Cloud Media Platform noemen. Dat is een set programma’s voor mediadistributie, zowel voor gewone tv-kanalen als voor video op aanvraag. Voor wie tv wil maken, faciliteren wij 90 procent van het werk”, zegt Turner. Het WeePee Cloud Media Platform is op 28 juli voor het eerst live gegaan met de uitzending van de 24 uur van Spa-Francorchamps op livetv.eu. Een 600-tal gebruikers testen momenteel het platform.

Wie Turner alvast heeft kunnen overtuigen is Marc Van Steyvoort, een voormalige wereldwijde directeur voor contentstrategie van Alcatel Lucent. “Ik heb al veel technologie gezien die niet werkte. Maar dit werkt gewoon, op eender welk apparaat, met hoge kwaliteit, met digital rights management en een heel speciale beveiliging. Zelden gezien”, zegt hij vanuit zijn woonplaats in Duitsland. Van Steyvoort is bij WeePee nu global content director. “WeePee New Media Ventures wil end-to-end videostreaming aanbieden, dat wil zeggen met de verwerking van auteursrechten en kijkcijfers, optionele betalingsmodules en de mogelijkheid voor de klant om dat in een eigen kleedje te steken. WeePeeTV in België is een middel om te voelen hoe de markt zit.”

De ambities zijn Europees. Een van Turners voorbeelden is Avail-TVN, een Amerikaanse leverancier van videodiensten aan contentleveranciers, die in mei nog 100 miljoen dollar (81 miljoen euro) ophaalde van onder meer The Carlyle Group en vervolgens in Groot-Brittannië de On Demand Group overnam, een leverancier van video op aanvraag. “We hebben al contacten met grotere Europese telecomoperatoren in de Nederlandse, Duitse, Franse en stilaan ook Spaanse markt. In België ligt de focus op ons retailproduct”, zegt Turner.

Een belangrijk verkoopargument wordt wellicht de prijs. Bij de recente omzetting van WeePee bvba in nv raamde een bedrijfsrevisor de productiekosten van het tv-platform van WeePee, dat gebaseerd is op opensourcecomponenten, op 155.207 euro. Dat is een minuscule fractie van wat telecomoperatoren voor zulke platformen betalen. “Tv is het laatste bastion van exclusiviteit”, merkt Turner op. “Zelfs mobiel is tegenwoordig een commodity. Tv gaat dezelfde richting uit. Het enige wat dan nog boeit, is het zo goedkoop mogelijk bij zo veel mogelijk mensen neerpoten.” WeePee hoopt daar als een kleine garnaal met hoge expertise en lage kosten zeer snel in te groeien.

Schrik voor overaanbod

De Vlaamse zenders staan duidelijk niet te springen voor WeePeeTV. Volgens VRT-woordvoerder Björn Verdoodt bekijkt de omroep de vraag om samenwerking. “Dit is een nieuwe situatie. Je moet ten minste de vrijheid hebben om te onderzoeken wat dit voor jezelf betekent.” SBS Belgium zegt dat “OTT vandaag niet bovenaan het prioriteitenlijstje staat. De lancering van VIER en VIJF dit najaar krijgt voorrang.” Bij VMMa (vtm, 2BE, vtmKzoom, Jim), dat armworstelt met Telenet over de contentvergoeding, kregen we niet op tijd een antwoord.

Steven Allcock, manager business affairs en content strategy van Studio 100, is niet verbaasd over zoveel terughoudendheid: “Wij volgen alles over die OTT-aanbieders, maar hun businessmodel is niet klaar. De vergoeding van de contenteigenaars staat niet op punt.” Voor Allcock is Studio 100 een sterk merk dat een massabereik nodig heeft om zijn figuurtjes groot te maken. Dat kan alleen in partnership met de traditionele zenders en distributeurs zoals Telenet. “Content heeft een zware kostprijs. Dankzij coproductie kunnen wij onze programma’s maken”, zegt Allcock. Hij vreest dat OTT-televisie een wereld wordt “waar zo veel op het menu staat dat niemand nog weet wat te eten”. Vandaar dat hij best begrijpt dat Wee PeeTV zich eerst en vooral profileert als een facilitair bedrijf. “In tijdelijke tv-kanalen, rond grote evenementen, zie ik best wel mogelijkheden”, zegt hij.

BRUNO LEIJNSE

“Kijkers wisselen vlot tussen kanalen, maar slechts sporadisch van ontvangstplatform” Erik Dejonghe

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content