De dotcombubbel beschadigde onze expansie en financiële mogelijkheden, oordeelt Luc Vansteenkiste. "Jaren geleden heeft Christian Dumolin me gezegd - en het klopt - dat de bankiers die zich vergaloppeerden in de neweconomy hun verliezen zouden trachten te compenseren op de rug van de traditionele industrie. Ik weet niet of dat een louter Belgisch verschijnsel is. Als je na de bubbel uitpakt met nieuwe industriële technologie, dan krijg je veel meer vragen, kritiek en terughoudendheid dan de snelle j...

De dotcombubbel beschadigde onze expansie en financiële mogelijkheden, oordeelt Luc Vansteenkiste. "Jaren geleden heeft Christian Dumolin me gezegd - en het klopt - dat de bankiers die zich vergaloppeerden in de neweconomy hun verliezen zouden trachten te compenseren op de rug van de traditionele industrie. Ik weet niet of dat een louter Belgisch verschijnsel is. Als je na de bubbel uitpakt met nieuwe industriële technologie, dan krijg je veel meer vragen, kritiek en terughoudendheid dan de snelle jongens van de e-commerce ooit gehoord hebben. Het straffe is: wij hebben contracten, wij hebben fabrieken, wij beginnen in zekere segmenten te overheersen en de referentie te worden van BMW, Mercedes, VW, Volvo, Toyota en GM, en toch stuurt men Recticel gemakkelijk wandelen of stelt men bizarre vragen." "We hebben moeten besluiten om naar een partnership te zoeken voor onze automotive, alleen verder gaan is moeilijk. Google en Yahoo kunnen ondertussen verder leven naar de volgende bubbel. Ik hoop oprecht dat het niet gebeurt, want wij betalen opnieuw. De bankiers moeten nadenken hoe ze de Belgische basisindustrie, de basistewerkstelling mee in stand houden. Er circuleert enorm veel geld en vooral Amerikaanse en Engelse financiers willen op alle projecten springen met één doel: razendsnel geld verdienen op de korte termijn. Dat klopt niet met het ritme van de industrie. Pluk de autobedrijvigheid uit onze activiteiten en je boekt met de rest jaar na jaar een stabiele en groeiende winst. Dat is gemakkelijk. Steek je echter je nek uit, dan krijg je vanuit de financiële wereld onvoldoende reactie en degelijke financiering." "De Belgen hebben een atavistische schrik van de autonijverheid, hoewel het onze grootste werkgever is en na de ruimtevaart de grootste innovator. Recticel bedelt niet om onderzoekstoelagen, maar wat wij meegemaakt hebben, illustreert het verschil tussen woorden en daden. Voor de 150 onderzoekers en onze interessepunten hebben we de jongste vijftien jaar pakweg 200 miljoen euro geïnvesteerd en we ontvingen tot voor enkele jaren 1,2 miljoen euro researchsteun. Het gaat nu iets beter, maar het blijft een harde dobber.""De analisten en de beurs eisen van ons de absolute zekerheid die zij niet willen of durven vragen aan de Googles van deze wereld. De buitenlandse bankiers zijn bovendien moeilijker dan de Belgen. Als wij die laatste niet hadden, zou er nog minder kunnen. De beurs reageert op spektakel en verliest haar rol als steunpilaar. De koersenexplosie van 2000 was gebouwd op multipels die perfect lijken, maar in de werkelijkheid mijlen ernaast schoten."