Het Musée du Luxembourg in Parijs verwelkomt een retrospectieve van Alphonse Mucha. Hij ging de geschiedenis in voor zijn zwierige affichekunst, die onlosmakelijk is verbonden met de art nouveau. Die stroming werd aanvankelijk zelfs 'le style Mucha' genoemd. Maar de man had een veel breder oeuvre, dat uitwaaierde richting design, ...

Het Musée du Luxembourg in Parijs verwelkomt een retrospectieve van Alphonse Mucha. Hij ging de geschiedenis in voor zijn zwierige affichekunst, die onlosmakelijk is verbonden met de art nouveau. Die stroming werd aanvankelijk zelfs 'le style Mucha' genoemd. Maar de man had een veel breder oeuvre, dat uitwaaierde richting design, juweelkunst, schilderkunst, fotografie, beeldhouwkunst, grafische vormgeving en reclame. De expo probeert een zo volledig mogelijk portret te schetsen. In 1887 arriveerde Mucha in Parijs. Hij begon er zijn carrière als illustrator van magazines. Toen hij de opdracht kreeg om een affiche te ontwerpen voor een theaterstuk met Sarah Bernhardt, verraste hij met een voorstel dat compleet anders was dan wat zijn tijdgenoten Henri de Toulouse-Lautrec en Théophile Steinlen maakten. De opdracht maakte hem zo bekend dat hij werd gevraagd voor toneeldecors, theaterkostuums en ontwerpen voor verpakkingen, campagnes en zelfs interieurs. De juwelier Fouquet vroeg hem een winkeldecor en een collectie te ontwerpen voor de Wereldtentoonstelling van 1900 in Parijs. Op een kwartier wandelen ligt het Musée Maillol, dat is gewijd aan het oeuvre van de beeldhouwer Aristide Maillol. Er zijn vijftig beeldhouwwerken van Alberto Giacometti te zien, de duurste moderne beeldhouwer van het moment. Het Musée Maillol volgt zijn evolutie. In zijn zoektocht van klassiek naar avant-garde confronteert het museum zijn oeuvre met tijdgenoten zoals Rodin, Bourdelle, Brancusi, Maillol en Zadkine.