DE MIDLIFECRISIS VAN APPLE

Topman Tim Cook staat voor de helse uitdaging om een vervolg te breien aan de succesreeks van Apple. Daarvoor zet hij beter in op een nieuwe en futuristische productcategorie, en zeker niet op televisies.

Wil Apple zijn exponentiële omzet- en winstgroei van de voorbije jaren aanhouden, dan staat het voor een enorme opgave met de nieuwste versie van de iPhone. Tussen nu en oktober 2014 moet het daarvan wereldwijd ongeveer 265 miljoen stuks kunnen slijten. Zo veel smartphones, die gemiddeld een tweetal jaar actief worden gepromoot, heeft Apple in totaal al verkocht. Eerdere versies verkochten telkens evenveel als de vorige samen, wat de steile groeicurve verklaart. Met de nieuwste iPhone zou Apple weleens voor de eerste keer met die traditie kunnen breken. 265 miljoen toestellen verkopen is bijzonder ambitieus door de groeiende concurrentie van Samsung en andere goedkopere fabrikanten. Daarnaast wordt Apple geconfronteerd met een stilaan mature smartphonemarkt en een slecht economisch klimaat, vooral op de belangrijke Europese markt.

Daarom boort het bedrijf beter een ander segment aan. Maar het probleem is dat het in de consumentenelektronica eigenlijk al alles heeft bewezen. In de lucratiefste segmenten heeft het al een comfortabele positie uitgebouwd. Het gonst van de geruchten dat Apple ook televisies zou beginnen te maken. De vorig jaar overleden Steve Jobs zou zich tegen zijn biograaf hebben laten ontvallen dat hij eindelijk had uitgedokterd hoe de perfecte televisie zou werken. Maar die markt is eigenlijk niet zo lucratief. Mensen kopen niet om de drie jaar een nieuwe televisie, zoals bij smartphones of computers vaak wel het geval is. Als Apple met televisies het verschil wil maken, zal het ook een eigen programmering moeten aanbieden. De onderhandelingen met de bestaande zenders en productiehuizen zouden bijzonder stroef verlopen. Juridisch is de internationale distributie van films en televisieprogramma’s een enorm kluwen.

Niet de fabrikanten verdienen het meeste aan televisie, wel de zenders en de kabelbedrijven. Apple pikt wat graag een graantje mee van aanbieders die gebruikmaken van zijn platform. Maar het heeft weinig interesse om een volwaardig mediabedrijf te worden, in tegenstelling tot zijn concurrent Amazon. Apple blijft in de eerste plaats een hardwareproducent.

Het is de vraag welke producten met een hoog groeipotentieel het dan nog wel kan fabriceren. Apple wil het ons graag doen geloven, maar eigenlijk is het geen revolutionair bedrijf. In zijn toestellen zitten vaak dezelfde componenten als in die van de concurrentie. Het kan zich royale marges permitteren door de manier waarop het die integreert en zijn producten verkoopt aan het grote publiek.

In de elektronicabranche is er een belangrijke wet: de producten worden steeds kleiner, krachtiger en goedkoper. Daarmee komt stilaan het tijdperk van de wearable computing – krachtige maar zeer kleine computers – in zicht. De internetgigant Google brengt binnenkort een eerste commerciële versie op de markt van zijn Google Glasses – futuristische brillen waar een miniatuurscherm in verwerkt is. In de nabije toekomst kan wearable computing toestellen zoals smartphones vervangen. Onder Jobs heeft Apple altijd agressief zijn producten in lucratieve marktsegmenten gekannibaliseerd met nieuwe toestellen. De nieuwe Apple-baas Tim Cook zal hetzelfde moeten durven.

STIJN FOCKEDEY, Redacteur Trends

Apple wil het ons graag doen geloven, maar eigenlijk is het geen revolutionair bedrijf.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content