Met het vliegtuig reizen is altijd een beetje lijden. Zakenlui die vaak vliegen, zullen het zeker beamen. Uit een onderzoek van de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS blijkt dat het stressniveau van zakenreizigers fluks de hoogte in gaat zodra ze een luchthaven binnenstappen. Dat zal er sinds de aanslagen van 11 september 2001 niet op verbeterd zijn: de wachttijden aan de controleposten voor een intercontinentale vlucht zijn in luchthavens de hoogte in gegaan. En ook voor een vliegtuigverbinding binnen Europa is het vaak ergerlijk lang wachten.
...

Met het vliegtuig reizen is altijd een beetje lijden. Zakenlui die vaak vliegen, zullen het zeker beamen. Uit een onderzoek van de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS blijkt dat het stressniveau van zakenreizigers fluks de hoogte in gaat zodra ze een luchthaven binnenstappen. Dat zal er sinds de aanslagen van 11 september 2001 niet op verbeterd zijn: de wachttijden aan de controleposten voor een intercontinentale vlucht zijn in luchthavens de hoogte in gegaan. En ook voor een vliegtuigverbinding binnen Europa is het vaak ergerlijk lang wachten. Wat kunt u doen in een luchthaven, behalve - als de jetlag het tenminste toelaat - de maag vullen en shoppen? De luchthavenlounges bieden een uitweg. Ondanks - of juist door - de genadeloze crisis in de sector besteden gereputeerde luchtvaartmaatschappijen steeds meer zorg aan lounges, waar zakenlui, speciale klanten en frequent flyers kunnen ontspannen, zich verfrissen, werken of zelfs vergaderen. Luchthavenlounges moeten in de mate van het mogelijke home away from home zijn. Dat is zeker het geval bij de gestileerde lounge van SAS in Kopenhagen (Kastrup), ontworpen door de Zweedse architect ThomasEriksson. Vooral in de eethoek, waar de loungebezoeker gratis allerlei lekkers aangeboden krijgt, werd een huiselijke sfeer gecreëerd. Dat uit zich onder meer in de keuze voor natuurlijke materialen, zoals hout en marmer, en in het informele karakter. Ook de haard draagt bij tot het huiskamergevoel. Zoals de meeste luchtvaartmaatschappijen, biedt SAS twee soorten lounges aan: één voor zakenlui ( BusinessLounge) en de iets luxueuzere ScandinavianLounge, die toegankelijk is voor leden van StarAlliance en voor houders van een EuroBonusGoldCard. De Scandinavian Lounge biedt echt alle mogelijke comfort: gratis internet, verzorgde individuele werk- ruimtes, zeer mooie douches met ontspannende achtergrondmuziek, afzonderlijke zithoeken, vergaderzalen met faciliteiten, massagezetels, een relaxatieruimte met gedempt licht en geluid, een bar, een klein bioscoopscherm waarop de klok rond CNN te volgen is en een uitgebreide bibliotheek (Engelstalig). De luchthaven van Kopenhagen en de bijbehorende lounges van SAS werden niet toevallig door de Iata ( InternationalAirTransportAssociation), na een rondvraag bij 70.000 passagiers, uitgeroepen tot de vierde beste ter wereld. "Onze klanten moeten hier alles kunnen doen wat ze willen: zich ontspannen, werken, een babbeltje slaan met collega's, iets drinken, uitrusten..." zegt MarianneWulf van SAS Kopenhagen. "We hebben ook een privé-ruimte voor vips, waar onder meer staatshoofden en filmsterren terechtkunnen. Vorige week was HillaryClinton hier nog te gast. Ze was aangenaam verrast door het comfort en de privacy die ze hier kreeg." SAS verwent zijn business- reizigers en trouwe klanten sinds kort ook in Zaventem, met een gloednieuwe lounge. Bezoekers genieten er van hetzelfde strakke, minimalistische Scandinavische design. De lounges van Lufthansa in Frankfurt en München zijn iets eenvoudiger van opzet. In de gloednieuwe Terminal 2 in München - die eind juni de deuren opende en mee beheerd wordt door Lufthansa - kon de Duitse luchtvaartmaatschappij vrij haar gang gaan voor het ontwerp van de lounges. In de SenatorLounge zorgt onder meer een klaterende waterpartij en gedempt sfeerlicht voor een relaxte sfeer. Bezoekers kunnen zich opfrissen in de douches, salades of sandwiches eten aan de bar, kranten of magazines lezen, of tot rust komen in een geluidsgedempte relaxatiekamer. Er is ook een internetaansluiting en de mogelijkheid om te faxen. Echte werkhoeken of vergaderruimtes zijn er echter niet. "We willen vooral dat onze klanten zich hier ontspannen," verduidelijkt MariaFranke, communicatieverantwoordelijke voor Terminal 2. De Business Lounge biedt een bar met hapjes en drank, kranten en magazines, een zithoek en een hoek waar bezoekers met hun laptop terechtkunnen. Pure luxe is dan weer te vinden in de verschillende lounges ( Concorde/ FirstLounge, FirstClassLounge, ExecutiveLounge, BusinessLounge en Terraces) van British Airways in London Heathrow. We beginnen ons bezoek bij de luxueuze Terraces, die uitsluitend toegankelijk zijn voor WorldClub-reizigers. Ontspannen is hier het sleutelwoord: in de centrale ruimte zorgen tuinmeubelen, planten, een eiken vloer en een waterpartij voor een weldoende atmosfeer. Wie toch een portie adrenaline en opwinding zoekt, kan op een breedbeeldtelevisie de belangrijkste sportevenementen volgen. Er zijn ook de gebruikelijke faciliteiten: vergaderruimtes en werkhoeken, met internettoegang, fax- en telefoonmogelijkheden. Als extra is er een bibliotheek en een ruimte waar passagiers in relaxfauteuils tot rust kunnen komen. De First Lounge in Terminal 4 moet qua luxe nauwelijks onderdoen: bruinlederen leunzetels, lage koffietafels, arrangementen met exotische planten en bamboe zetten de toon. Er zijn kleine werkruimtes met mokkakleurige eiken meubels en een bar waar klanten behalve wijn en bier ook sandwiches en soep vinden. In de business suite zijn de gebruikelijke faciliteiten te vinden: gratis internet en e-mail, fax, kopieermachine, betaaltelefoon. Het pronkstuk van British Airways is evenwel de Concorde Lounge, die twee jaar geleden de deuren opende. Voor de sofa's, lounge-stoelen en bureaustoelen werden weelderige materialen gebruikt zoals Scandinavisch leder en Amerikaans notenhout. Rokers kunnen terecht in elegante kamers met roodfluwelen zetels. Schilderijen en sculpturen van Britse kunstenaars geven de omgeving nog meer cachet. Een volledig uitgerust businesscenter ontbreekt uiteraard niet. De verschillende privileged-leden (Concorde, First, World Club en Silver en Gold Executive) van British Airways hebben sinds twee jaar ook toegang tot de Molton Brown Spa, een relaxatie- en therapiecentrum waar vermoeide zakenlui mentaal en fysiek op krachten kunnen komen. Er zijn stoomcabines, hydrotherapeutische douches en verschillende soorten massages met speciale oliën. Ook VirginAtlantic verwent zijn klanten in Heathrow. Zo kunnen reizigers in de Virgin Touch and Beauty Salons een kapbeurt krijgen of genieten van een schoonheidsbehandeling. In de Clubhouse Lounges van Virgin Atlantic zijn er ruime business-faciliteiten en een bibliotheek met duizenden titels. Wie 's nachts vliegt, kan een volledige maaltijd krijgen in het restaurant. In populariteitstests onder reizigers komen de lounges van SAS in Kopenhagen en die van British Airways en Virgin Atlantic in London Heathrow naar voor als de meest aangename. Uiteraard hangt het comfort van de lounges onrechtstreeks ook af van de kwaliteit van de luchthaven. Zo beschikt de luchthaven Charles de Gaulle in Parijs over zeer mooie lounges, maar de Parijse luchthaven heeft bij veel zakenpassagiers een minder goede naam als transitluchthaven, onder meer wegens de grote afstanden en de onduidelijke bewegwijzering. Ook in dat opzicht doen Londen Heathrow en vooral Kopenhagen het goed. Toch ligt de kwaliteit van de business- en luxelounges van de meeste Europese luchthavens niet echt ver uit elkaar. Zo hebben bijvoorbeeld ook SNBrussels Air- lines in Zaventem en KLM in Amsterdam zeer complete en comfortabele lounges. Wie sakkert over stress en ongemak in de luchthaven, weet dus dat er een alternatief is. Dominique SoenensSAS heeft een privé-ruimte voor vips. Hillary Clinton was aangenaam verrast door het comfort en de privacy. In de Molton Brown Spa, een relaxatie- en therapiecentrum van Britisch Airways, kunnen vermoeide zakenlui mentaal en fysiek op krachten komen.