De tijd dat je een SUV in het gamma moest hebben om echt mee te spelen op de Europese automarkt, is voorbij. Vandaag moet je als autobouwer in ieder segment een SUV hebben. In tegenstelling tot veel andere Aziatische merken, concentreert de Zuid-Koreaanse autobouwer zich wél op het Europese autolandschap. Na de grote Santa Fe en de compacte Tucson komt Hyundai dus met de kleine Kona. En zie, in een dichtbevolkt en dus zeer competitief segment is die nieuwkomer een van de fijnste kleine SUV's waarmee we de voo...

De tijd dat je een SUV in het gamma moest hebben om echt mee te spelen op de Europese automarkt, is voorbij. Vandaag moet je als autobouwer in ieder segment een SUV hebben. In tegenstelling tot veel andere Aziatische merken, concentreert de Zuid-Koreaanse autobouwer zich wél op het Europese autolandschap. Na de grote Santa Fe en de compacte Tucson komt Hyundai dus met de kleine Kona. En zie, in een dichtbevolkt en dus zeer competitief segment is die nieuwkomer een van de fijnste kleine SUV's waarmee we de voorbije maanden reden. Dat wil wat zeggen, want er rijdt wat rond in die categorie: Kia heeft zijn Stonic, Renault zijn Captur, Peugeot zijn 2008, Opel zijn Mokka en Seat zijn Arona. Om het nog niet te hebben over de uitstekende C3 Aircross van Citroën (zie kolom). Dat zeggen we niet omdat de Kona de meest hippe of dynamische is. Ook niet omdat hij de beste motor heeft - de eenliter driecilinder van Volkswagen is iets pittiger en zuiniger. Wel omdat de Kona de meest homogene in zijn klasse is. Hij geeft je het gevoel dat alles goed zit. Zo biedt hij een uitstekend compromis tussen dynamiek (niet doorwiegen in snellere bochten) en comfort (de ophanging filtert oneffenheden zeer goed weg). De instapmotor, de driecilinder van één liter, past als gegoten in de SUV. We zouden de kleine benzinemotor zelfs verkiezen boven de veel krachtiger viercilinder (1,6 liter) van 177 paarden. Op de afwerking van het interieur valt niets aan te merken. Degelijke materialen, plastic dat niet makkelijk krassen oploopt, en alles keurig in elkaar gezet. Achterin is het wat krap voor grote volwassenen, maar voorin heb je een gevoel van ruimte dat je associeert met grotere auto's uit de compacte klasse. Hyundai bewijst andermaal dat het SUV's kan bouwen die bij een groot publiek aanslaan. Dat de Kona een succesnummer wordt, is geen voorspelling maar een zekerheid. Voorlopig is de Kona alleen te krijgen met benzinemotoren, maar daar komt verandering in. Hyundai doet niet mee met de andere Aziatische merken die in onze contreien geen diesel meer aanbieden voor personenwagens, zoals Toyota. Ook voor wie heel veel kilometers maalt, is er vanaf juni dus een Kona - met turbodiesel. En voor wie heel korte afstanden aflegt, volgt eind dit jaar een volledig elektrische versie.