De mediasector spreekt tot de verbeelding, maar maakt ook deel uit van ons dagelijks leven. Het verbaast dan ook dat er over de mediasector als business weinig relevant naslagwerk bestaat. Met Media in Beweging, van Iris Musschoot en Bart Lombaerts, komt daar verandering in. In hun handboek van bijna 500 bladzijden bieden ze een inzicht in de werking van de media. Ze vertrekken van gesprekken met talloze professionals uit toonaangevende mediabedrijven en bieden aan de hand van concrete casestudies een kijk achter de schermen bij de ...

De mediasector spreekt tot de verbeelding, maar maakt ook deel uit van ons dagelijks leven. Het verbaast dan ook dat er over de mediasector als business weinig relevant naslagwerk bestaat. Met Media in Beweging, van Iris Musschoot en Bart Lombaerts, komt daar verandering in. In hun handboek van bijna 500 bladzijden bieden ze een inzicht in de werking van de media. Ze vertrekken van gesprekken met talloze professionals uit toonaangevende mediabedrijven en bieden aan de hand van concrete casestudies een kijk achter de schermen bij de totstandkoming van de mediaproducten. Ze analyseren hoe de media evolueren onder impuls van maatschappelijke en technologische veranderin- gen. Die evoluties zetten de klassieke businessmodellen stevig onder druk. In het boek beschrijven Musschoot, docent media, en Lombaerts, hoofdredacteur van Media Marketing, hoe de mediabedrijven daarmee omgaan. Het boek biedt ook een kijk op de strategische, redactionele en commerciële aspecten van het mediabedrijf. Het boek draagt als ondertitel Handboek voor de professional, maar door zijn verhelderende aanpak en laagdrempeligheid overstijgt het de klassieke navelstaarderij die zo eigen is aan deze sector. Dit boek is daardoor niet uitsluitend verplichte lectuur voor de mediamensen zelf, maar zal zeker een ruimer publiek kunnen boeien. In verschillende hoofdstukken wordt uitgelegd hoe een product totstandkomt en hoe dat aan de consument aangeboden wordt. Het biedt ook een actueel overzicht van de mediamarkt, zijn spelers en de voornaamste marktontwikkelingen. Maar ook het management van zowel bedrijven als redacties komt aan bod. Tot slot biedt het boek een rist cijfers en tabellen over mediaverbruik, marktaandelen en kostenfactoren. Media in Beweging is zowel naslagwerk als handboek, maar houdt het laagdrempelig. Het is gedurfd om je boek te beginnen met een analyse over de mannen van Wendy en Phaedra. Of om aan de hand van Thuis de maatschappelijke evoluties en de impact op de media(gebruiker) te schetsen. Verreweg de grootste verdienste van Media in beweging is het aantonen dat een mediaproduct zowel een economisch als cultureel product is. Mediabedrijven zijn commerciële bedrijven die uit de verkoop van hun mediaproducten winst willen en moeten halen om de continuïteit van de onderneming veilig te stellen. Dat mediaproducten door hun inhoud tegelijk ook een maatschappelijke lading dekken, maakt ze bijzonder, stellen de auteurs. Mediabedrijven werken in een vrijemarktomgeving, maar krijgen omwille van hun culturele en maatschappelijke rol, meer dan andere industrieën, wettelijke kaders (regionaal, nationaal en supranationaal) opgelegd. Ook dat aspect, benaderd vanuit het mediabeleid, komt aan bod. (T) IRIS MUSSCHOOT EN BART LOMBAERTS, MEDIA IN BEWEGING, LANNOOCAMPUS, 2008, 480 BLZ., 34,95 EURO Lieven Desmet