Jaarlijks besteedt Katoen Natie 2,5 miljoen euro of 0,3 procent van haar omzet aan kunst en cultuur. Dat leert een brochure over cultuurbeleid, die eigenaar en CEO Fernand Huts binnenkort van de persen laat rollen. "Ik kreeg steeds meer vragen over de collectie en onze filosofie", luidt het. "Daarom heb ik een en ander op papier gezet. De investeringen gebeuren niet lukraak. We willen waarde en meerwaarde creëren. Dat is heel wat anders dan winst maken, want het is niet de bedoeling dat er stukken uit de collectie verhandeld worden. Er werd nog nooit een werk verkocht."
...

Jaarlijks besteedt Katoen Natie 2,5 miljoen euro of 0,3 procent van haar omzet aan kunst en cultuur. Dat leert een brochure over cultuurbeleid, die eigenaar en CEO Fernand Huts binnenkort van de persen laat rollen. "Ik kreeg steeds meer vragen over de collectie en onze filosofie", luidt het. "Daarom heb ik een en ander op papier gezet. De investeringen gebeuren niet lukraak. We willen waarde en meerwaarde creëren. Dat is heel wat anders dan winst maken, want het is niet de bedoeling dat er stukken uit de collectie verhandeld worden. Er werd nog nooit een werk verkocht." Fernand en echtgenote Karine Huts geven ook opdrachten aan kunstenaars. Zo schreef Ramsey Nasr een gedicht dat werd verwerkt in de vensters van restaurant Bebronna op de vestiging Singelberg in Beveren (een investering van 800 miljoen). Beeldhouwer Hubert Minnebo bouwde er een zonnewijzer voor. Ook Wim Delvoye, een vriend van de familie, werkte al in opdracht van de Antwerpse mecenassen. De stichting Fondation d'Art Moderne et Textile, het investeringsvehikel voor hun verzameling, heeft onder meer een Cobra-collectie met werken van Pierre Alechinsky, Karel Appel, Corneille, Lucebert en Asger Jorn. Moderner zijn de creaties van Jan Fabre, Panamarenko, Denmark, Kobe en Marcel Broodthaers. Karine Huts bracht van haar vele reizen naar de zetel in Montevideo heel wat werken mee van moderne Latijns-Amerikaanse kunstenaars. Een deel van de kunstcollectie wordt tentoongesteld op HeadquARTers, het door Robbrecht en Daem ontworpen hoofdkantoor van de groep. Het restaurant naast dit kantoorgebouw is een gerestaureerde art-nouveauwoning. Vlakbij werd de renovatie opgestart van het imposante gewezen hoofdkantoor van de Valkeniersnatie. Ook in Montevideo restaureerde Katoen Natie enkele gebouwen. HeadquARTers is gevestigd in Antwerpen Noord, een buurt met een reputatie. Ze ging gebukt onder verloedering en criminaliteit. Katoen Natie durfde het risico van de investering aan en anderen volgden (Nieuw Spoor Noord en de Permekebibliotheek, bijvoorbeeld). "In deze buurt liggen mijn roots", zegt Huts. "Ik zag ze de voorbije jaren tot mijn trots opfleuren." Op de hoofdzetel wordt ook de internationaal gereputeerde collectie Eqyptisch-Koptisch en Perzisch textiel en andere voorwerpen tentoongesteld. De tunica's, mutsen of juwelen dateren soms van 2000 voor Christus. Ze werden ontdekt in de necropolen van Egypte en langs de Zijderoute. Rond oude textielen wordt ook een tweejaarlijks wetenschappelijk congres georganiseerd. De kunstcollectie wordt beheerd door de vzw Art in Headquarters, het erfgoed en de industriële archeologie van de goederenbehandeling door de vzw Maritiem en logistiek erfgoed. Het grootste gedeelte van de kunst wordt als afgesplitst vermogen beheerd in de stichting. "Dat zorgt ervoor dat het kunstpatrimonium niet vermengd wordt met de activa van de bedrijven en los staat van de bedrijfseconomische risico's", zegt Huts. "Kunst is een hobby, maar dat belet ons niet een en ander zeer professioneel te laten beheren. Dat bevordert de duurzaamheid. Te veel collecties verdwenen in de loop der tijden, omdat het bedrijf een andere koers begon te voeren." HANS BROCKMANS